Y
En mus har smakat på en kabelstam vid motorn,
dels kabelstrammens tejp sen på kablarnas höljen.

Men bara lite, ledarna är oskadda och syns egentligen knappt.
Vill ändå få dit lite mer skydd innan jag drar på ny kabelstamtejp utan lim över kablarna.

Finast och mest slimmat vore ju krympslang. Kontakterna är ca 5.5mm i diameter.
Kablarnas ytterdiameter är 2.4mm och 2.8mm

Dyrare krympslang bör klara 3 eller 4 gånger krympning?

Men hur kommer den hantera värmen kring motorn. Vanlig eltejp går ju inte då det bara blir en sörja av limmet och kvarstående tejp blir torr. Krympslang värmer man ju på för stunden, men hur mår den av mer långvariga värmestunder?
 
Redigerat:
"Riktig" = dyr, eltejp klarar nog både miljö och värmen, krympslang klarar även den enkelt värmen. Nackdelen med krympslang är att den blir så styv att det av vibrationerna kan bildas brottanvisningar där slangen slutar. Använder du först lite vulktejp som du sedan täcker med bra eltejp kommer du att få en homogen skarv då vulktejpen är självvulkande.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Y
Jo många som nämner den Tesa tejpen fast denna bilen är äldre och ska vara vinyl. Jag har köpt riktig sådan som packar ihop kablarna såsett och lagningen av kablarna i sig behöver bli slimmad så kan inte snurra för många varv med eltejp. Vulktejp sägs vara tjock i sitt material fast kanske finns någon som är tunn också.
 
Det finns vulktejp som är obetydligt tjockare än vanlig tejp, tejprullarna är lika små/stora som vanlig eltejp. Tex Nitto vulktejp.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Y
750 amazonare har gett positiva omdömen gällande den flytande eltejpen Gardner Bender LTB-400

Köpte en burk via Ebay nu men ska ta typ hundra år att komma hit då den troligen går via båt av säkerhetsskäl.

Sökte lite på "flytande eltejp" och fann lite gamla trådar på svenska forum.
Är det någon av er som sett ifall kända europeiska företag tillverkar detta?


Performix - Plasti Dip Liquid Tape hittar jag på Mekonomen men har inte alls lika god respons bland amazonköparna. 30tal har gett positiva betyg.
 
Redigerat:
tommib
elmont skrev:
Det finns vulktejp som är obetydligt tjockare än vanlig tejp, tejprullarna är lika små/stora som vanlig eltejp. Tex Nitto vulktejp.
Är det denna du menar?

I så fall finns den ju på betydligt närmare håll...
 
Nej, den är 0,5 mm tjock 19 mm bred och själv vulkande,
E 0755211
 
Y
Elfa har två krympslangar.

1) TFE4-1/ PTFE CL 50, HellermannTyton 300-76-214
4:1, transparent, krymptemperatur +350grader, temperaturområde -70 till +260, hållfasthet 40 kV/mm, tjocklek 0,3mm

2) SA47 7,5/1,65 Po-X CL 1.2, HellermannTyton 300-39-129
4:1, transparent, krymptemperatur +110grader, temperaturområde -40 till +125 hållfasthet 20 kV/mm, tjocklek 1,4mm


Några frågor:

1) Är det risk att jag eldar sönder elkablarna när jag ska krympa den hårdingslangen som kräver 350 grader för att krympa?

2) Vore det overkill att jag först tar flytande eltejp för fylla ut det som saknas i originalhöljet, och sedan krympslang över det?

2B) Fast, den plasti dip tål bara mellan -34 till +93 grader vilket kanske inte bra då att elda krympslang över. Eller använda alls.

3) PTFE krympslang borde väl vara bättre än tejper som bilfolk avråder än till?
3B) Eller tejp först sen krympslang?

4) Blir krympslang lika tät som eltejp eller bör man välja med klister isf?
 
Om du väljer krympslangen ska vara av den typ som har smältlim på insidan
 
Y
Hur ser man det på Elfa? kikar lite nu men nämns inte
 
Tror du överarbetar detta ganska mycket, allt blir ok om du använder lite bra tejp, lite vulkande tejp, lite krympslang oavsett vilken eller kombinationer av detta. Se bara till att du får något lager över skador där kopparn är bar innan du drar på eventuellt yttre skikt, strumpa osv.
 
Jag tittade lite och på 2 av 3 angavs att det var lim på insidan,
 
Y
Att jag gör stor sak av det är för det är samlarbil som jag önskar originalutseende på. :)
 
Kan du komma till med krympslang dvs trä på över fri ände kan du välja vilken slang som helst tex någon som inte är så tjock och ger bulor etc. Låt det bestämma vad du skaffar, teknskt spelar det ingen roll det blir mer än bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.