Hej!

Jag tittar på ett 80-talshus med fint västläge, men där det tyvärr är en sådan där inbyggd balkong på övervåningen och gångväg under balkongen som gör att allt ljus försvinner från entréplanet.

Min första tanke var att låta ta bort två meter av taket (och dämed den inbyggda balkongen) och byta ut en del av fasaden till stora glaspartier.

Min andra tanke var att i stället bygga ut den del av nedervåningen som ligger under den inbyggda balkongen och göra det till ett "sun-room" med stora glaspartier. Totalt rör det sig om runt 20 m2.

Är det någon som har erfarenheter av sådant här? Eller ett bra tips?

Stort tack!

Petter
 
Har ingen erfarenhet av en sådan ombyggnad men stora glaspartier gör det olidligt varmt inomhus på sommaren.
 
Fotografen skrev:
Har ingen erfarenhet av en sådan ombyggnad men stora glaspartier gör det olidligt varmt inomhus på sommaren.

Tack för svaret! Värmen bekommer oss inte. :D

Här är förresten en bild på det vi tycker är ett problem: notera alltså hur mörkt det måste vara i rummet under balkongen, samt att huskroppen egentligen slutar en bit in. Kan man möjligen ta bort hela överhänget (balkongen) och korta av taket någorlunda billigt (vi behöver egentligen inte det extra utrymmet som skulle kunna fås under balkongen)?
 
  • takobalkong.jpg
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.