Vårt badrum är på 4.3 kvm, och skall renoveras. Just nu är golvet en mörkgrå plastmatta, med grön plastmatta på väggarna (snyggt värre! ;)). Vi vill ha ett rätt litet klinker (typ 10*10 cm) på golvet, och funderar på att ha det i en mörkt antracitgrå färg.
Dock är ju detta "egentligen" fel, med tanke på att mörka färger förminskar. Vad tycker ni? Gör det egentligen någon större skillnad? Eller skall vi satsa på en ljusare nyans?
 
Så länge ni har ljusa väggar bör det funka fint, ni har ju mörkt golv nu! Fast dammet har en tendens att synas väldigt väl på mörkt golv om det inte är melerat men det vet ni nog redan...
 
vi valde att ha ett mörk grått golv på golvet... trots att vårat lilla badrum bara är 1.30 x 2.20.

jag upplever det inte som mörkt å trångt... vi valde att ha björk inredning istället för att lätta upp lite... skickar bild... vet inte om det syns så mycket... svårt att se helheten kanske
 
  • badrum_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en bild till
 
  • badrum_2_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen skulle jag ta en ljusare platta, men det är min smak. Om du/ni verkligen gillar mörk klinker så ska ni naturligtvis ta det.
Ett knep att få badrummet att se lite större ut är att låta klinkern gå upp en bit på väggen (typ golvlist), det ger illusionen av en större golvyta.

Ett exempel på det:
3238_03.jpg
 
Linska - Snygg bild! Har du fler?
 
Oj, jag måste nog klargöra att det INTE ÄR MITT BADRUM, utan ett som jag hittade på Golvabias hemsida. Så fler bilder från just detta badrum finns nog inte.
Eller menar du fler bilder med "klinkergolvlister"? Det är ju bara att surfa runt i kakeldjungeln.

Några fler inspirationsbilder från Golvabia:
3323.jpg

3323_01.jpg

3238_02.jpg

3300.jpg

3354_01.jpg


 
Jag menade just det badrummet, men tack i alla fall! :)

Tack alla andra för era svar och bilder också, och tack Maria för att du påminde mig om att smuts syns bättre på svart golv - helt klart viktigt att ta med i beräkningen!
 
Vi har ett par kompisar som nyss renoverat sin lilla toalett. Den rymmer bara toastol och handfat så den är verkligen liten...du kan sitta på toa och tvätta händerna samtidigt i princip... ;)

De valde ett högblankt svart granitklinker, ganska stora plattor och det blev verkligen snyggt. Väggarna är vita och så länge de är det så tror jag inte man tänker på att det känns mörkt eller mindre med mörkt golv. Dessutom tycker jag att det ofta blir lite mesigt om man väljer två färger som ligger nära varandra på både vägg och golv. Allt smälter liksom ihop. Jag gillar tydligare avbrott. Och det är riktigt snyggt att låta golvklinker ligga som en golvlist längs väggarna. Vi har klassiskt svart och vitrutigt och det gillar jag. KAn skicka med en bild på det även om det inte är vad du söker. Lycka till!
 
  • badrum_3_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.