Hej,

Har smygläst på detta forum en längre tid nu och måste börja med att tacka för ett ypperligt forum och en i det närmaste outtömlig källa till kunskap!

Tack och bock!

Nu till min fråga, den första av en förmodligen aldrig sinande ström av mer eller mindre dumma frågor i framtiden:

Det är så att jag har investerat i mitt allra första husliknande boende, ett lagom stort och gulligt radhus med tillträde om en dryg månad. Naturligtvis finns rustbehov och eftersom jag alltid hävdat att jag har ytterligt god smak är det nu upp till bevis. Jag tänkte börja med att renovera sovrummet vilket känns som en god idé så att det åtminstone finns ett rum i huset som man kan vistas i utan att känna alltför stora 70-tals vibbar.

Vi hade en tanke om att sätta en tapet i grön ton i sovrumet, jag ville ha en svart fondvägg - men ibland får man ge med sig, och har hittat denna som fallit oss i smaken:

http://www.eco.se/guide/images/rendered/324519496/4349_15801_xxxxx_5804__4342_4_4.jpg

Nu funderar jag på vilket golv som vi skall välja till denna tapet, golvet kommer även att fortsätta upp på väggen i form av skjutdörrar som skall kläs i samma material som golvet (bygger egna av klickgolv) för att täcka en hel vägg av garderober.

Jag personligen har en fäbless för mörka golv och funderar på ett golv i typ valnöt eller mörk/rustik ek eller något mer exotiskt träslag. Till detta kommer förmodligen sängmöbler i ek (om ingen har något bättre förslag ;)).

Gör man bort sig med ett mörkt golv till denna tapet/möbel-combo i ett sovrum?! Kan man blanda mörkt golv och ekmöbler? Är det dumt att göra ett sovrum mörkt, kommer det att kännas mindre?

Tips, tankar och idéer tack! Är tacksam för alla synpunkter!

Tack på förhand!

/Johan
 
Klart du ska ha ett mörkt golv! Det är ju så snyggt, och den tapet du visar är ju ljus så det blir inte mörkt. Valnöt är mycket fint, tycker jag.

Att ha ekmöbler till är väl inget konstigt heller, snarare är det tråkigt med ekgolv tillsammans med ekmöbler... Tcker jag...

:)

 
Jag tror att du gör helt rätt i att ta ett mörkare golv till de ljusa tapeterna.. annrs tror jag att man lätt mister mysfaktorn i rummet.. Men jag skulle inte välja ek golv tillsammans med ekmöbler, tror att de blir för mycket av det goda.. Lycka till=)
 
Tack för inputen!

Var iväg och kikade på lite golv live igår och just nu känns det som att ett "Wenge"-färgat golv ligger närmast tillhands! Det var riktigt snyggt...

Skall försöka bidra med lite bilder när processen kommer igång.

För övrigt håller jag med om att det lätt kan bli för mycket av det goda när det gäller ek och jag blir mer och mer övertygad om att det är som de säger: "ek är det nya furu". Bäst att passa sig lite med andra ord!

/Johan
 
Hej!

En liten praktisk detalj kanske. Jag har spenderat en del tid i en liten lägenhet med mörkt trägolv. Den stora nackdelen med mörkt trägolv att varje dammkorn och damråtta syns jättebra. Just sovrum är ju ett rum där man vispar runt med kläder och lakan mycket så att det blir mycket damm.

Om jag skulle lägga ett mörkt golv någonstans i ett hus skulle det inte vara i sovrummet av denna anledning.
Jag skulle rekommendera dig att komplettera din tapet med en mörk vägg istället, för att få den lite mörkare känslan, och låta golvet vara mellan eller ljust.

/pinebar

 
Hej,

Jo jag vet, det är ju kanske inte helt praktiskt, och jag som inte är speciellt överförtjust i att städa heller!

Men jag skulle verkligen vilja vara kompromisslös och det är ju så tråkigt att vara praktisk hela tiden. Jag har ju redan valt bort en vit soffa den här veckan av praktiska skäl så ett mörkt golv ska jag banne mig ha! :)

Men, men, jag hinner säkert tänka om!

/Johan
 
Go för mörkt golv!!!

Vi har pergo orginal valnöt i hela huset nu...förutom i hall o kök. Golvet är väldigt livligt så på vissa plankor är det jättemörkt sen finns det andra lite ljusare...så det är ganska lätt att hitta möbler till detta golv!

Oki oki...har ju märkt att damm o så syns väldigt mycket men vad ska man göra när man ääääälssskkkaaar mörkt golv?

Så kör på med mörkt golv o ha möbler i ek...kmer bli kanon snyggt! Är oxå lite no no mot ek i både golv o möbler....

:D
 
Beskåda nedanstående bild!

Ah, vilket mästerverk!  ::)

Men till denna tänkte jag nu infoga en fråga.

Åt vilket håll lägger man lämpligen sitt golv?! Dvs. i vilken riktning vill man ha trä-strukturen (plankorna). Skall som sagts ovan lägga in ett mörkt "klickgolv" som även skall användas för att bygga garderobs-skjutdörrar av. Skall man låta golvet följa takets riktning (som består av någon form av 70-tals gips skivor)? Detta skulle innebära att materialet i dörrarna kommer att bli staplat ovanpå varandra och strukturen kommer att ligga horisontalt över dörren.

Eller lägger man golvet längs med rummet och låter materialet i dörrarna vara lodrätt?!

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Finns det nån praxis eller rekommendation?!

/Johan
 
  • sovrum_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vanligaste är att man lägger golvet i samma riktning som ljuset kommer från fönstren, dvs samma riktning som taket i din fina bild. :) Så skulle jag göra. Att ha liggande plankor till garderobsdörrarna blir nog finfint. Vad jag kan komma på så ligger oftast plankorna i de skjutdörrar man ser..
 
Okej, tack!

Jag har varit tveksam till detta enbart pågrund av att det känns som att golvet då skulle hamna tvärs över rummet istället för längs med (pga. av dess rektangulära form). Men om man skall se till fönstrens placering så är det ju korrekt att lägga det som du säger.

Om det dessutom verkar vara praxis för skjutdörrar att att ha horisontella "plankor" så är det bara ett plus eftersom det förenklar konstruktionen av dörrarna!

Tack för synpunkterna!

/Johan
 
Bara för att krångla till det lite för dig ;), så finns det en annan skola som säger att man kan ha plankorna i den riktning man rör sig. Det innebär längsgående plankor i en korridor osv.

(Utan att gå in på varför kommer jag själv bryta mot rörelseriktningsregeln när jag lägger golv i vår hyfsat avlånga hall. De som kan säger att ett avlångt rum känns bredare om man lägger golvet "på tvären", och det är en trevlig bieffekt tycker jag.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.