Vet inte om jag hamnat fel eller rätt men behöver hjälp med mörkläggningsgardiner, har Elite fönster därhemma och nu börjar det bli alltför ljust ute för att barnen ska sova om morgonen, letar febrilt efter bra mörkläggningsgardiner gärna som även håller värmen utanför så det inte blir bastu. Är det lyx att köpa sådana i kasett eller vad rekommenderas? Försöker hitta en firma i Stockholmstrakten som kan komma ut och ge lite offerter eftersom vi har några fönster i olika storlekar.
 
Vi satte in plissegardiner som fungerade jättebra och var snygga men var apdyra!! Till mörkläggning rekommenderar jag tjocka gardiner som hjälp till rullgardiner etc.
 
Vi har mörkläggningsgardiner från Ikea. Billigt och fungerar hur bra som helst.
 
Rullgardiner från IKEA hade vi i förra huset men fästanordningen var av plast och gick sönder ganska fort, önskar mer rejäla gardiner med bättre fästanordning. Men är det vanliga rullgardiner som gäller för sovrum? Jag trodde mörkläggningsgardiner med kasett men då kanske det blir för mörkt?
Har däremot två stora fönster dörrar precis bredvid teven som stör dagtid om man skulle försöka titta, vad sätter man där?

Vad menas med en plissegardin? På bild ser det ut ungefär som en rullgardin?
 
harry73
Vi har också IKEA rullgardiner. På våra vanliga fönstrar har vi allting original, och fästanordning och dragkedje är lite billigt och jag är intehelt nöjd med den. På våra velux takfönstrar köpte vi samma IKEA rullgardiner, men vi bytte befästning och dragkedje mot fjäder och ny befästning i en riktig gardinaffär.
Det är kanske inte det snyggaste och det blir inte riktig mörk som velux egna mörkläggningsgardiner i kasset, men prisskillnaden är därefter.
 
Har varit i kontakt med Persiennkompaniet och fått offertern på rullgardiner (dyrt...) och jag sitter nu och funderar över vilket tyg som ska sitta i en rullgardin, hur mörkt det blir med ett vanligt tätt rullgardins tyg (varierar såklart beroende på färg) jämfört med en mörkläggningsgardin.

Hur mörkt blir det med en mörkläggningsgardin? Blir det som att gå in i ett rum utan fönster? Så mört vill vi inte ha, barnen är mörkrädda. Vad vi vill är att få det lite mörkare i rummen såhär års när kvällarna är ljusa och att de ska ha möjlighet att dra ner rullgardinen om de inte vill att ngn utanför ska se in (eller de se eventuella djur ute på kvällen)
 
Vi har faktiskt Precis fått vertikalmarkiser monterade. Våra problem var ljuset men även värmen.

Från att våra två sovrum (vårt och sonens) lätt låg på runt 32-33 grader på eftermiddagarna så har de nu blivit våra svalaste rum! Jätteskönt!

Markiserna är motordrivna och solstyrda. Vi har fått de monterade utanför stort fönster i ena rummet (a 200x140), ett fönster plus fransk balkong i ett rum och en jättemarkis på 400x200 cm på baksidan.

Perkis använde vi oss av!
 
harry73
mhg_3 skrev:
Har varit i kontakt med Persiennkompaniet och fått offertern på rullgardiner (dyrt...) och jag sitter nu och funderar över vilket tyg som ska sitta i en rullgardin, hur mörkt det blir med ett vanligt tätt rullgardins tyg (varierar såklart beroende på färg) jämfört med en mörkläggningsgardin.

Hur mörkt blir det med en mörkläggningsgardin? Blir det som att gå in i ett rum utan fönster? Så mört vill vi inte ha, barnen är mörkrädda. Vad vi vill är att få det lite mörkare i rummen såhär års när kvällarna är ljusa och att de ska ha möjlighet att dra ner rullgardinen om de inte vill att ngn utanför ska se in (eller de se eventuella djur ute på kvällen)
En riktig mörkläggningsgardin släpper inget ljus igenom, men för att får det mörkt på rummet är det viktig att gardinen sitter tät mot fönsterkarmen, så att inget ljus går förbi längs gardinen.

Så för att svara på din fråga, färg till en mörkläggningsgardin spelar ingen roll om det är en mörkläggningsgarding. Och om du inte vill ha det helmörkt, räcker det met att inte ha gardinen tät mot karmen eller att inte stänga den helt
 
Kanske ta en titt på www.rollodin.se. Bra utbud, relativt billigt, bra bemötande vid problem, snabba leveranser. Har handlat där ett par gånger och de rekommenderas!
 
pwrdesign skrev:
Markiserna är motordrivna och solstyrda. Vi har fått de monterade utanför stort fönster i ena rummet (a 200x140), ett fönster plus fransk balkong i ett rum och en jättemarkis på 400x200 cm på baksidan.

Perkis använde vi oss av!
Våra sovrum ligger under en altan så solen lyser inte rakt in och jag hoppas att värmen inte blir lika extrem som hos er just därför, vi har dock även två sovrum på ovanvåningen och då kanske vertikalmarkiser vore vettigt? En fråga dock, om de är motordrivna och solstyrda hur funkar det? När solen lyser är alltså markiserna nere men hur blir det då på natten? och låter det inte mycket om motorn när den åker upp och ner? (tänker på väckta barn)
 
harry73 skrev:
Så för att svara på din fråga, färg till en mörkläggningsgardin spelar ingen roll om det är en mörkläggningsgarding. Och om du inte vill ha det helmörkt, räcker det met att inte ha gardinen tät mot karmen eller att inte stänga den helt
Så en vanlig rullgardin i mörkt tyg (alltså inte mörkläggande) är inget alternativ?
 
sequence skrev:
Kanske ta en titt på www.rollodin.se. Bra utbud, relativt billigt, bra bemötande vid problem, snabba leveranser. Har handlat där ett par gånger och de rekommenderas!
Tack för tipset, hur är kvaliten på dessa rullgardiner då? Priset skiljer sig inte jättemycket från Persiennekompaniet även om det är billigare. Eller jo det är nog halva priset...
 
mhg_3 skrev:
Tack för tipset, hur är kvaliten på dessa rullgardiner då? Priset skiljer sig inte jättemycket från Persiennekompaniet även om det är billigare. Eller jo det är nog halva priset...
Jag tycker faktiskt att kvalitén är rätt ok. Givetvis är det ju som vanligt att man får vad man betalar för men dessa känns kraftiga i tyget (mörkläggningsgardin). Samt upprullningen och betjäningen funkar fint. Beslagen och fästena är av plast men känns hyggligt gedigna. Har haft mina i 5-6 år nu.
 
harry73
mhg_3 skrev:
Så en vanlig rullgardin i mörkt tyg (alltså inte mörkläggande) är inget alternativ?
Visst är det ett alternativ, framförallt om man inte vill ha det helmörkt
 
Du kan ställa in hur känsliga se ska vara, så de åker upp när kvällssolen är framme tex. Vi använder dem även för mörkläggning dock och vill ha dem nere hela natten + morgonen. Därför kör vi dem manuellt på några av fönstrerna. Solsensornn kostade typ en tusenlapp extra så det var inte så mkt att snacka om.

När sonen börjar på dagis och vi inte är hemma dagtid så kommer vi nog nyttja solautomatiken mer.

Bild på framsidan

ImageUploadedByTapatalk1336682961.265305.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.