Hej,

Jag är inne på att skaffa hus.
På ett objekt ser jag som på bilden bifogad (rummet till höger om TVn), på vissa ställen mörkare partier - är detta normalt? Jag misstänker det inte är ommålat nyligen, huset är från 1975. (På bild 2 är det ovanför trappen och i hallen).

Är det mögel eller något annat att vara orolig för eller är det helt enkelt dags och ge innertaket (som gränsar mot vind) ny färg?

Tack på förhand!
 
  • Vardagsrum med parkettgolv, vita väggar, fönster och möbler. Till höger syns ett annat rum med mörkare partier på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum i äldre hus med matbord, klocka på vägg och mörkare partier nära tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Omöjligt att svara på från bilderna, men visst ser det ut som mörka fläckar och inte bara skuggor...
Har du möjlighet att gå på visning och se? Är det övervåning ovanför eller är det tak?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Du behöver se det på plats. Jag tycker det ser ut som skuggor. Kan också vara en slarvig redigering av bilderna.
Alla bilder photoshoppas i försök att framställa objektet i positiv dager. Det lyckas inte alltid.
 
Troligen bara skuggor men det måste kollas på plats.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Omöjligt att svara på från bilderna, men visst ser det ut som mörka fläckar och inte bara skuggor...
Har du möjlighet att gå på visning och se? Är det övervåning ovanför eller är det tak?
Nej det är inte skuggor, det är min farmors hus så jag har varit där.
Det är även i sovrummen på markplan (entreplan).
Ovanför detta innertak är en kall vind, ingen inredd övervåning (vind nås bara utifrån).
Jag vet att taket i vardagsrummet är ommålat tidigare för några år sen och där syns ju inget liknande.

Se objektet här med fler bilder: https://www.svenskfast.se/hus/vasternorrland/ornskoldsvik/ornskoldsvik/farvagen-18/316673
 
Skulle eventuellt kunna vara köldbryggor på några punkter som smuts fastnar på. Du får undersöka hur det ser ut på vinden ovanför fläckarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svar, jag ville få en indikation om det kunde varit något sådant istället för svartmögel ex.

Det förefaller ju kunna vara något sådant som ni skriver då utbredningsmönstret är ganska linjärt och ex. i sovrummen förefaller de mörkare områden vara på exakt samma 'indrag' från ytterväggen och skulle isf. kunna förklaras av en balk.

Huset får naturligtvis besiktigas, jag ville bara ha en möjlig förklaring - tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.