Renoverad vägg med delvis borttagen fanerskiva som avslöjar underliggande tretex och ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg där gammalt lager av papp och gips delvis är borttaget och blottar tretexskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med tretexskivor och svartflammiga fläckar vid skarvar och ventil, indikation på fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Jag har tänkt att sätta gips (6mm) på tretexskivor i ett putsat tegelhus från 1958. Jag har just tagit bort gamla fanerskivor (eller nåt liknande) som varit uppspikade ovanpå tretexen. Tretexen i sin tur har ett lager av vad som ser ut att vara papp och gips. Bakom fanerskivorna kan man på ytan på tretexskivorna se svartflammiga fläckar. Det är värst runt skarvar, vid spikskallar och framför allt vid ventilen. Petar man bort ytan av papp och gips ser tretexen helt fin och opåverkad ut inuti.

Eftersom detta är värst vid spikskallar och vid ventilen och ligger på ytan, tyder väl detta på att det är något som uppstått när inomhusluft mött de kallaste delarna av väggen. Frågan är om det är smuts, eller svartmögel, eller nåt annat tråkigt. Och om det är risk att man bygger in fuktskador och mögel i väggen om man sätter upp gips ovanpå detta?

Vad säger ni, bör man ta bort tretexskivorna och ersätta med gips, eller går det fint att sätta upp renoveringsgips direkt över detta? Det är generellt inte några synliga fuktskador på andra ställen i huset.
 
Detta är med all sannolikhet smuts/damm. Jag skulle inte vara orolig för att Tretexen får sitta kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.