Hej på er!

Vi tog ner ett plasttak i vårt hus (enplan/plattak/trä/byggår '74) och hittade en hel del mörka fläckar i gullfibern ovanför. Direkt under gullfibern ligger en plastfilm och i den är det hål/småskador på ett gäng ställen. Det är vid varje sådant hål/skada som det är fläckar så det verkar ju mer som det mörka kommit underifrån och spridit sig ut från hålen, men jag är ändå orolig att det är något som kommer uppifrån (fast hur vet fukten att den skall komma ned just vid hålen?).

Är jag bara nojig, eller är detta ett problem?
 
  • Takproblem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ganska vanligt där luft kan tränga in i isoleringen. Såvitt jag förstår så är det dammpartiklar i luften som sätter sig i isoleringen, alltså inte mögel.

Teoretiskt skulle det kunna uppstå mögel där luft strömmar upp från dina varma rum, den luften är fuktig, och fukten kopmemr att fällas ut någonstans i isoleringen, när dne börjar närma sig den kalla sidan. Men dessa mörka fläckar är oftast som starkast just där luften strömmar upp genom ett hål i plasten eller liknande. Mögelhärden borde ligga längre in i isoleringen.
 
Tack för ett rasande snabbt svar! :)

Då borde jag kunna smälla upp mina takskivor som vanligt då? – blev lite osäker igen när jag läste ditt andra stycke.
 
Hej,

Rev precis igår ett undertak med liknande mörka fläckar.
Jag har också upptäckt dessa hål i plasten.
Ska man åtgärda dessa hål? Dvs tcäka över dom med ny plast? Eller ska man bara låta dom vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.