Hej!

Det verkar som att de flesta väljer väldigt ljusa färger till sina nya hem. Vi byggde ett hus för några år sen, där vi valde ljusa färger, som blev jättesnyggt, men vi trivdes inte riktigt. Vi hade även en väldigt öppen planlösning och högt i tak. Vi sålde det huset och bygger nytt igen. Den här gången har vi valt en annan planlösning, mer traditionell samt mycket mera mörka färger för att få det mycket mysigare. I vardagsrummet ska vi ha svarta tapeter med brunt i sig på två väggar och beiga på de resterande väggarna. Den beiga är samma tapet, fast en annan färg bara. I hallen ska vi ha röda tapeter (med 2 olika nyanser av rostrött och en bronsfärgad rand så att det blir som svaga stående breda ränder). Vi har även byggt tegelvalv från hallen till köket och vardagsrummet. I köket blir det ljust målat som ska gå ihop med ljustolivgröna köksluckor, men med mörkare kakel (brunt och brunt med grönt i). Sovrummet mörklila/vinröd målat (S4050-R30B) med guldig bård målat med schablon. Det blir några rum till med ljust målat samt barnens rum blir ljusrosa/lila och ljusrosa/ljusgula med fina bårder.

Någon som provat något liknande och blivit missnöjd? Vi har inte beställt färgerna eller tapeterna än, men måste göra det väldigt snart..

Det svarta i vardagsrummet är lite experiment. Vi är beredda på att få tapetsera om de 2 väggarna om det inte blir bra.

Vi tycker att det ska bli väldigt spännande att se hur allt detta blir! Vi vill ha ett lite burrigt och mysigt intryck. Ska ha en stor öppen spis i vardagsrummet och en bardel där de svarta tapeterna kommer in. Mörkbruna soffor och soffbord i stuket som finns på Indiska. Ska väl även ha ett biljardbord där i bardelen. Men mycket lampor och ljus.

Kom gärna med åsikter...

Hälsningar
Mariana
Som bygger med Götenehus och har förbesiktning imorgon! Snart är det dags att flytta in!
 
Hej!

Jag inredde min lägenhet 1995 - 96 och då var det mycket starka färger, fast mer orange - blått än brun - rött. Det var en 3:a och jag ville att alla rum skulle ha en egen färg och egen karaktär. Det blev rostrött/björk i köket, gult i vardagsrummer, mörkgrönt/mörkt trä i sovrummet och klarblått i arbetsrummet.

Jag trivdes bra i det, men om jag inte hade köpt hus nu så hade jag nog gjort om det. Men då ska man komma ihåg att det nu har gått 10 år sedan jag gjorde det och bara det kan ju vara ett motiv för förändring ;)

Efter att ha bott med all denna färg så känner jag nu att jag vill inreda med mycket mera vitt.

Vad vill jag säga med detta då? Vi behöver nog helt enkelt omväxling ibland. Jag har kommit på att för mig är dagsljuset väldig viktigt. Jag tror att ditt inredningsförslag kan bli jättemysigt, i alla fall på vintern. Har du tänkt på hur dessa mörka färger kommer att kännas en strålande solig sommardag? Och all rosa/lila? Det skulle jag inte välja, men jag hade å andra sidan en väldigt lila period i tidiga tonåren. Så nu har jag fått nog av den färgen.

Sedan tror jag också att det är viktigt att försöka anpassa sig lite till modellen på det hus man inreder. Mexitegelvilla med 1900-tals-bondkök blir ju t.ex lite konstigt tycker jag. Fast det borde ju inte vara något problem för dig om du har ett helt nytt hus.

Jag tycker att det är väldigt svårt att välja inredning nu. Frågorna som snurrar är:
Vad är det du vill egentligen?
Vad är modenycker som du faller för?
Vad tycker du fortfarande är snyggt om tre år?
Varför väljer du det du väljer?

Jag tycker definitivt att du ska prova dina idéer! Lycka till! :D





 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.