Undrar om det finns risk att dessa sniglar tar sig in i huset genom tex. öppet fönster eller altandörr som står på glänt? Sett att de kan ta sig upp på husfasader. Skulle vara hemskt att möta en snigel inne i huset.
 
Ska inte säga att det är omöjligt, men tämligen otroligt. Det är en alldeles för torr och ljus miljö inne i huset för att sniglar ska trivas där.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Möjlighet finns ju. Men inomhus är för torrt för dem så det är inget de eftersträvar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Karlia
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ska inte säga att det är omöjligt, men tämligen otroligt. Det är en alldeles för torr och ljus miljö inne i huset för att sniglar ska trivas där.
Vad snabb du var på att svara!
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Blodsoppen
Karlia Karlia skrev:
Birgit också. Nå, vi är eniga alla tre :)
Inga problem för dom att krypa in genom öppna fönster. Hände senast för någon kväll sedan hos oss.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
De klarar sig inte länge inomhus - för torrt, för lite att äta. Vi skrev alla att de kan komma in.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
De kallas ju inte mördarsniglar för inte. Kryper in på natten och in i sovrummet. Vad som händer sen...
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Prodigys och 6 till
  • Laddar…
Jag hade en snigel inne för ett tag sedan. Då tänkte jag att den följt med in på en kruka. Men nu börjar jag fundera... :thinking::crysmile:

Lite mer seriöst, jag tror inte att man behöver oroa sig för sniglar inne. Det vill nog helst vara ute där maten är.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
... lämnar de något slemmigt på lakanet.
 
Du får ju se till att skaffa fler växter så kommer de inte in och länsar förrådet.
 
Vi har inte sällan dess jävla mördarsniglar inne i källaren.
De tar sig in genom öppna fönster, genom en liten brunn i källartrappan, o en gisten källardörr.
Väl inne krälar de omkring överallt.
Det är silvriga spår på ganska många ställen. Flytvästarna som hänger på väggen, golvet, väggarna, skor, ja överallt.
Nu låter det som att det är sniglar överallt, det är det inte. Men absolut för många o inte ovanligt. Minst någon eller ett par i veckan, om inte mer.
 
Karlia
Jag har gott om spansk skogssnigel här men de kryper aldrig in i huset. Det finns tillräckligt med växter ute för att de ska stanna där. Och öl.
En spansk skogssnigel som kryper på en ölflaske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Jiji
  • Laddar…
Jag har hittat en hel koloni av snäckor inne en gång...i dotterns rum. Vi kan väl säga att jag är helt säker på att de inte krupit in själv.
 
  • Haha
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Den mest ambitiöse mördarsnigeln jag varit med om hade tagit sig in via källarens golvbrunn, så ursprungligen från ett rör i ett dike ca 10 meter från huset, sen upp i källaren, krupit runt på väggarna ett tag innan den tröttnade och gav sig iväg på upptäcktsfärd uppåt, upp på bottenvåningen, runt på väggarna där och sen upp i taket där det tog stopp och jag fick syn på den tack vare slemspåret. Då hade den inte varit i närheten av någon fukt på länge. I källaren är det bruk/betong på väggar och golv, på ovanvåningen var det osb eller baksidan av masonitskivor. (Renovering) Så de är jäkligt envetna de där kräken...
 
Jag hade en ny fin hyrbil för några år sedan där en svinig mördarsnigel på något sätt kommit in när jag ställde bilen.
På morgonen när jag skulle köra iväg var det silvriga slemspår överallt i bilen. Tom på ratten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.