Hej alla trädgårdskunniga!
Skulle bli väldigt tacksam för lite rådgivning!

Min familj står inför en stundande flytt (oktober) och i vår befintliga trädgård med närområde fullkomligt kryllar det av förfärliga mördarsniglar.
Jag tycker väldigt illa om dom då de verkar ha en oerhörd förmåga att föröka sig och dessutom äter de ju upp och förstör.

Jag funderar nu hur vi ska göra med krukor, trädgårdsredskap och gräsklipparen...
Jag vill ju i möjligaste mån undvika att få med dom till vår nya trädgård!
Funderar även om jag vågar ta med en ros som jag har satt i en zinkbalja?

Vill tillägga att vi kommer att anlägga trädgård först till våren.

Tacksam för svar!
Vänligen Christina
 
Det räcker gott att tvätta alla redskap. Snigelägg är rätt stora. Jag skulle inte tveka att ta med rosen också.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
svartöra skrev:
Det räcker gott att tvätta alla redskap. Snigelägg är rätt stora. Jag skulle inte tveka att ta med rosen också.
Är inte det lite optimistiskt?
Sniglarna lägger ju äggen i jorden (var annars?) så det kan mycket väl följa med ägg med växternas rotklumpar.

Det är väl så vi har fått hit dem från början. Med importerade plantor.

http://www.mordarsnigeln.se/faktaommordarsniglar.html
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Jo, växter i allmänhet skulle jag väl inte ta med, men nu fattade jag det som en ros som vuxit upp i en zinkkruka. Verkar lite osannolikt att sniglarna skulle ha lagt ägg där. Men det är givetvis möjligt.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Ja, du har nog rätt! Det där med baljan missade jag :surprised:
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Strö järnoxid i jorden till rosen som står i baljan. Finns det ägg och sniglar i jorden så kommer de att dö av det.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
I
thomas33 skrev:
Strö järnoxid i jorden till rosen som står i baljan. Finns det ägg och sniglar i jorden så kommer de att dö av det.
Prova kan man ju. Jag provade järnoxid, 25kg har gått åt, märker ingen skillnad. Äggen ser ut som Rysk kaviar fast den är vit, ( kan det va en delikatess kanske? ). Det enda jag vet att de inte gillar är salt och kirskål, har funderat på att göra ett hopkok eller bara koka te på kirskål att vattna med.
Tvätta redskapen, eller, bättre, köp nytt när ni ändå håller på.Skulle ni få sniglarna på det nya stället vet ni i alla fall att det inte var ert fel.
Får du ett ägg med dig kan du hundratals sniglar nästa höst, dom ynglar ju av sig utan partner. Praktiskt men tråkigt.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Tack snälla för alla era svar!
Ska läsa länkarna, har inte hunnit än men det hela känns ju ngt osäkert...

Lite konstigt det där med kirskål dock, vår tomt består i princip av brännnässlor och just kirskål haha😝.

Kostar ju dock en hel del att köpa allt nytt så om man kan se äggen väljer jag nog ändå att tvätta av redskapen. Tror jag iaf... 😳😥
 
KnockOnWood skrev:
Är inte det lite optimistiskt?
Sniglarna lägger ju äggen i jorden (var annars?) så det kan mycket väl följa med ägg med växternas rotklumpar.

Det är väl så vi har fått hit dem från början. Med importerade plantor.

[länk]
Tack för länken KOW!

Underbar information 😂😂😂

" Sniglar är tvåkönade, en individ är alltså både hane och hona. Detta gör att det är lätt för dem att para sig. Finns det inte några andra sniglar i omgivningen kan den också befrukta sig själv. Inte illa, eller hur?"

"En mördarsnigel lägger runt 400 ägg per säsong. "

Står emellertid att det inte är alla ägg som klarar sig, men tillräckligt många för en mkt snabb förökning dock 😣.
 
I
ChristinaH skrev:
Tack snälla för alla era svar!
Ska läsa länkarna, har inte hunnit än men det hela känns ju ngt osäkert...

Lite konstigt det där med kirskål dock, vår tomt består i princip av brännnässlor och just kirskål haha��.

Kostar ju dock en hel del att köpa allt nytt så om man kan se äggen väljer jag nog ändå att tvätta av redskapen. Tror jag iaf... ����
Det där med kirskål är bara nåt jag observerat, dom går fram som slåttermaskiner, äter allt, men kirskålen rör de inte. Det är alltså inte vetenskapligt belagt.
Kanske ide att förvara redskapen i sopsäckar tills de ska användas nästa gång, kläcks nåt ägg i en sån lär det väl gå att se. Avstå inte tvättningen för det.
 
Jag vill minnas att jag läst en rekommendation att skölja rotklumparna på växter med vatten för att bli av med eventuella snigelägg.

Mördarsnigeln sprids genom att man flyttar eller köper plantor som har snigelägg bland rötterna. Du kan undvika detta genom att skölja av rötterna på köpta eller flyttade växter. Äggen ser ut som små genomskinliga pärlor och ligger i klump.
Fler tips på http://www.miljohalsoskydd.ax/mordarsniglar
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag vill minnas att jag läst en rekommendation att skölja rotklumparna på växter med vatten för att bli av med eventuella snigelägg.


Fler tips på [länk]
Bra tips där! Tack!
Får kanske åka och köpa lite punkisar då om de gillar öl haha😝.
Sedan blir det till att rengöra ytterst noggrant innan vi flyttar med diverse krukor och annat 😊.
 
Var i landet finns det inga Spanska skogssniglar? Utom då möjligen i köpcentra med gallerior etc.
 
I
cecar33 skrev:
Var i landet finns det inga Spanska skogssniglar? Utom då möjligen i köpcentra med gallerior etc.
Förmodligen där det växer kirskål och nässlor. Svågern har inte heller sniglar men massor av kirskål. Hans grannar har mer vårdat i sina trädgårdar, och sniglar. Nåt konstigt är det med kirskål å sniglar.
 
cecar33 skrev:
Var i landet finns det inga Spanska skogssniglar? Utom då möjligen i köpcentra med gallerior etc.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har vidtagit åtgärder: Här törs inga spanska skogssniglar sig fram!

Älgkranier, gäddskallar och vindsnurror med zeldamärken är det enda som hjälper.

Pepparpeppar: inga i vår trädgård än så länge men de avancerar i trakten. Nära oss finns en parkeringsplats där imbecilla tarvliga människor dumpar trädgårdsavfall: med detta följer sniglar. Jag ska bygga ett gömsle så att jag kan lurpassa med bössan. Dumpare och sniglar lever farligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.