Hej! Vi håller på att bygga en altan, och när vi körde grus från vår lilla grushög till altangrunden, låg det en massa vita, runda ägg i gruset. Jag tänkte inte direkt på det, utan jobbade vidare. Nu hittade vi en stor, fet mördarsnigel mitt i grushögen och jag inser att risken för att det är mördarsnigelägg är överhängande stor. Visserligen har vi massor av vinbärssnäckor här också, men kollar jag bilder så ser äggen väldigt misstänkta ut. Vi har hittills varit förskonade från mördarsniglar, men de finns i närheten och jag vill verkligen inte chansa. Nu till min fråga: Finns det något riktigt bra bekämpningsmedel el dyl som man kan döda äggen med? Vi har ju spridit ut gruset i grunden, så det är omöjligt att gräva fram dem igen och klämma sönder dem för hand. Vi behöver något riktigt bra, eftersom vi snart lägger golvet, och sen är det ju kört liksom. Tack på förhand för hjälp!
 
BirgitS
Snigelägg ser väl rätt lika ut oavsett om det är mördarsniglar eller vinbärssnäckor: https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinbergssnäcka

Snigelägg klarar inte av torka så om ni kan hålla gruset riktigt torrt i några veckor så är det troligen inget problem: http://www.odla.nu/inspiration/den-fruktade-mordarsnigeln

Sen lär väl den där mördarsnigeln ni såg (om det nu var en sån och inte någon sorts skogssnigel) ha kommit någonstans ifrån och troligen inte ensam, så oavsett hur det går med de ägg ni hittade så kan det finnas fler sniglar och ägg på andra ställen.
 
L
slå kokhett vatten över , då dör dom
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Tyvärr tror jag inte det går att få gruset tillräckligt torrt, det är ett rätt tjockt lager och det har regnat rejält här nu, så det är genomfuktigt. Tror att snigeln kan ha kommit med en lastmaskin som var här häromdagen. På den gården som lastaren kommer ifrån, är det mycket mördarsniglar. Det närmaste jag har sett hittills är ungefär en halv kilometer, så jag vet att de närmar sig, men det vore ändå skönt att slippa så länge det går.
 
BirgitS
Tyvärr, om det hade funnits något bra bekämpningsmedel så hade vi nog inte haft sådana problem med mördarsniglar :(
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.