Hej!
Vi håller på och renovera Sonens rum och min kära Sambo har valt en mönstertspet som verkligen testade mitt tålamod igår kväll!
Det är en fondvägg som skall tapetseras,
Och har målat alla andra väggar och en bit in på fondväggen.
När jag satt första våden igår så blev jag osäker på en sak jag har måttat väggen och börjar från en hörna så blir sista hörnan bara 5 cm så då gjorde jag en förskjutning på det hela att jag satt halva tapeten på fondväggen och lät resterande halva sitta på målade väggen. Sedan skulle jag ju skära av den med tapetkniven, då var den ju självklart för blöt så det var bara börja om från början och tredje våden tänkte jag låter den sitta ett tag så kan jag sätta upp andra våden.
Nu till det stora problemet!
Detta är en pappers tapet med ett förskjjtet mönster på 26.5cm.
Jag har 4 rullar så jag har gjort det lätt för mig att köra en rull på våd 1 och 3 och en annan på 3 och 4.
Men papperstapeter ska väl ha överlapp?
Och sätter jag överlapp så blir mönstret helt galet!
Och kant mot kant ser det bra ut.
Jag får inte riktigt ihop detta.
Och är det så att man ska sätta överlapp för att den sedan ska krympa ihop så handlar ju allt om lotto för att mönstrerna skall gå ihop vid torkning.

Se bilder för bättre förståelse.

Behöver er hjälp innan jag tar taxi till st görans psykakut..
 
  • Etikett för mönstertapet med produktspecifikationer och en våd över corkboard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av en vit vägg där två våder av mönstrad tapet möts utan överlapp, demonstrerar mönsterpassning vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en pappers tapet med mönstertapet, där våderna möts utan överlapp men mönstret inte matchar perfekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Ingen panik nu! Det var mer förr man körde med överlappning, mest för att man inte kunde göra raka kanter. Papperstapeter trycks numera med mönster som passar kant i kant, som ju du upptäckt ;)
https://www.tapetorama.se/hanging.php
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Har ett annat problem jag får inte till skärningen med tapetkniven i hörnen tapeten frasar sönder sig...
Vågar inte vänta längre så den aätter sig då, då jag tar en hel våd och sätter 30cm på fondväggen 20cm på andra väggen. Och sedan när jag skär så frasar sig tapeten.
Känns som man måste vara hjärnkirurg för det här
 
V Viktor1988 skrev:
Har ett annat problem jag får inte till skärningen med tapetkniven i hörnen tapeten frasar sönder sig...
Vågar inte vänta längre så den aätter sig då, då jag tar en hel våd och sätter 30cm på fondväggen 20cm på andra väggen. Och sedan när jag skär så frasar sig tapeten.
Känns som man måste vara hjärnkirurg för det här
Ditt blad är slött, då fnasar dig gärna tapeten när man skär. Byt ofta.
 
Robert63 Robert63 skrev:
Ditt blad är slött, då fnasar dig gärna tapeten när man skär. Byt ofta.
Det är flång nytt, därför mitt tålamod börjar ta slut...
 
Som sagt dessa tapeter sätter du kant i kant. Att du får frasiga kanter är för att du har en slö kniv. Bästa är en kniv med rakblad där du får byta rakblad ofta. Blir fort slött. Blir enklare och finare med en vasskniv.
 
V Viktor1988 skrev:
Det är flång nytt, därför mitt tålamod börjar ta slut...
Testa att skär med lite mer tryck. Jag brukar ta i en del så set verkligen skär igenom på första taget, om man får skära samma yta flera gånger är det lätt att det blir fult
 
Gjort det, men börjar fundera på om det är så att där det är latex torkar inte limmet lika fort så där är det dyblött fortfarande.. har fan ingen lösning på detta :/
 
Säker på att detta är en papperstapet?
Det där med våd 1 & 3 begrep jag inte heller. Mönstret är föskjutet inte våder a.
 
davveno1 davveno1 skrev:
Säker på att detta är en papperstapet?
Det där med våd 1 & 3 begrep jag inte heller. Mönstret är föskjutet inte våder a.
Ja det är en papperstapet.
Det blir mer spill men lättare att läsa av mönstret tycker jag iallafall.
 
J
Tricket när man skär ömtåliga tapeter är att vinkla bladet så det nästan är parallellt med tapeten. Om det ligger vinkelrätt emot blir det lätt att det trasar sönder. Man ska inte skära med spetsen alltså.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tricket när man skär ömtåliga tapeter är att vinkla bladet så det nästan är parallellt med tapeten. Om det ligger vinkelrätt emot blir det lätt att det trasar sönder. Man ska inte skära med spetsen alltså.
Åkte till bauhaus och köpte anzas tapetkniv den som är trekant, den bör funka bättre då man går dikt emot
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.