Om man har ett väldigt litet hus långt ut i vildmarken med tillgång till el, men utan tillgång till vatten från brunn eller nåt - MEN att man har möjlighet att fylla ett system med vatten som en engångsföreteelse. Skulle det då rent teoretiskt sett kunna gå att bygga ett system med beredare, termostat, golvslinga, vattenelement osv där samma vatten bara cirkulerar runt och runt hela året? Dvs ett system som inte är kopplat till kommunalt eller egen brunn, utan bara som en sluten loop..
 
I min värld är det precis så ett värmesystem är uppbyggt. Påfyllning behövs bara när det har läckt eller dylikt. På min arbetsplats så pumpar vi i glykolvatten till värmesystemet från en dunk med handpump.
 
kapi skrev:
I min värld är det precis så ett värmesystem är uppbyggt. Påfyllning behövs bara när det har läckt eller dylikt. På min arbetsplats så pumpar vi i glykolvatten till värmesystemet från en dunk med handpump.
Ja, så är det. Ett värmesystem har inget med kommunalt vatten att göra överhuvudtaget.
Att det av bekvämlighetsskäl finns en påkoppling för det mesta, är för att kunna fylla på värmesystemet vid behov.
Eftersom systemet är ett slutet system så ska det inte normalt behöva fyllas på om man inte utför något ingrepp på systemet.

Sen undrar jag om denna "stuga" är för permanent boende eller fritidshus?

Om det finns risk för strömavbrott under vintern så kan ett vattensystem frysa och spränga rör och beredare. Därför är det nog klok att fylla värmesystemet med glykol(obs giftfri) eller med sprit.

Dock bör du undersöka så packningar och eventuella pumpar som ingår i systemet tål den frostskyddande vätska som du tänker använda.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.