Hej
Vi planerar att bygga en kupa på vårt hus och en liten vild ide har kommit upp som vi tänkte höra om någon kan säga om det är möjligt/rimligt att bygga på detta sätt avseende tex hållfasthet.

Den längsta avväxlingen är 3,6m och den andra är 2,4m. Takhöjd i nock är ca 2,3 och vid stödbenen ca 1,15.

Takvinklarna är 27 resp 14 grader. Idag finns det inen regel/bal i taknocken, med det inredningsalternativ vi har för tillfället är det möjligt med stöd längs hela takstolen i respektive kant på kupan samt stöd längs halva takstolen mitt i kupan, på den sida som kupan är. Mitt under nocken finns det en hjärtvägg på nedre plan som stödjer bjälklaget.

Sen tar jag även gärna emot synpunkter på hur ni tror en kupa av detta slag skulle se ut.

MVh
M
 
  • Skiss för hög kupa 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss för hög kupa 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Vad är anledningen till att ni inte drar ut kupans yttervägg så att den livar med yttervägg på markplan?

Mvh Wasa
 
Den huvudsakliga anledningen är att där ligger ventilationsaggregat samt all ventilationsdragning. Visst aggregaten går att flytta men vi behöver ändå utrymme för spirodragning då all till/frånluft ligger på den sidan av huset.

Sen blir även byggnadshöjden för hög då vår detaljplan inte tillåter högre bygghöjd. Mäter jag 45grader ner från högsta höjd på kupan ut till yttervägg så klarar det sig precis som det är nu. Sen är det tegel på taket så jag kan/bör inte minska taklutningen till mindre än 14 grader.
/m
 
Vilken snözon ligger härligheten i?
Och dimensioner på befintliga takstolar?
 
Hej
Snözon 1,5, egentyngd takläggning skall visst var 0,9kN/m2. Takstolsdimension 45*225mm, stödben 45*145 (ca 2,25 ut ifrån nock), Bjälklag 45*225mm.

Några mer uppgifter du är intresserad av?
 
Mikael_L
Problemet är nog framförallt de takstolar du kapar överramen på.
Dessa takstolar mister hela sin normala funktion, och det måste ersättas med annat.
Som du är inne på, en nockbalk.
Sen ska all den last som hamnar på nockbalken ta vägen någonstans, antingen via pelare ner genom hela huset och sen ska grunden även klara lasten. Beräkningskedjan är inte slut förrän man når marken under huset. ;)

Ett annat alternativ är att förstärka kvarvarande takstolar mycket rejält.
Men då ökar lasten där dessa står på hammarbanden så man måste se upp där också, och på samma vis som förut, ända ner i backen.
 
Ja, det är det jag är inne på. Det jag försöker luska ut är om det över huvudtaget är någon ide att få någon att räkna på detta eller om det är dömt att misslyckas redan från början.

Tog hjälp av moelvens balkberäkningsprogram och det verkade som om den vertikalasten på resp pelare skulle hamna på 10-15 KN. Då räknade jag i par, en balk för 2,4 växlingen och en för 3,6 växlingen.
De tre pelarna skulle hamna på bjälklaget mitt över en stående 45*95 i hjärtväggen på undervåningen (turligt att det finns en regel i hjärtväggen under varje balk i bjälklaget) och den regeln står på en 37*90 som ligger på betongplattan. tyvärr har jag inte tillgång till ritningen för plattan för tillfället men det finns nån form av förstärkning under hjärtväggen men hur den såg ut kommer jag inte ihåg.

Får kanske ta fram lite av de väl gömda hållfberäkningsexemplen från teknisk för en 25 år sen.
 
Mikael_L
mape17 skrev:
Ja, det är det jag är inne på. Det jag försöker luska ut är om det över huvudtaget är någon ide att få någon att räkna på detta eller om det är dömt att misslyckas redan från början.

Tog hjälp av moelvens balkberäkningsprogram och det verkade som om den vertikalasten på resp pelare skulle hamna på 10-15 KN. Då räknade jag i par, en balk för 2,4 växlingen och en för 3,6 växlingen.
De tre pelarna skulle hamna på bjälklaget mitt över en stående 45*95 i hjärtväggen på undervåningen (turligt att det finns en regel i hjärtväggen under varje balk i bjälklaget) och den regeln står på en 37*90 som ligger på betongplattan. tyvärr har jag inte tillgång till ritningen för plattan för tillfället men det finns nån form av förstärkning under hjärtväggen men hur den såg ut kommer jag inte ihåg.

Får kanske ta fram lite av de väl gömda hållfberäkningsexemplen från teknisk för en 25 år sen.
Det låter ju inte som någon jättestor pelarlast. Det borde väl gå att leda ner genom hjärtväggen och sen till plattan utan alltför mycket problem. Kan jag tycka ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.