Hej,

Vi har en WC som i dagsläget är helt utriven, men där det är förberett med avlopp för toalett samt handfat. Vi hade initialt gett upp tanken att ha en dusch/badkar här, eftersom avlopp/brunn i golvet i dagsläget saknas.
Vill dock gärna slänga upp detta på forumet, för kanske har någon ett lösningsförslag som hade kunnat fungera ändå? Avlopp finns som sagt (i ett utrymme bakom ena väggen).

Saker att ta hänsyn till och fundera på:
- Rummet har innermåtten ca 2,2m x 1,7m
- Rummet har snedtak (på bifogade bilden börjar snedtaket precis ovanför där bilden tar slut)
- Befintlig platsbyggd garderob rivs i samband med renovering av rummet
- Lutning på en ev. avloppsbrunn behöver ju ha fall (1-3cm per meter vad jag snabbt googlar mig till)
- Avloppet i utrymmet bredvid (se bild) är ju ca 10cm över nuvarande golvhöjd
- För att ens kunna få till en lutning som avloppet kräver hade vi ju behövt bygga upp en platå på motsatt sida från där toa/handfatsavslopp sitter. Blir den då orimligt hög i förhållande till rummet? Den blir ju uppemot 20cm högre än nuvarande golv då för att få till korrekt fall.
- Hur liten kan en nisch vara, som i så fall skulle bygga in avloppsrör från brunn som sedan ansluter till befintliga avloppet? D.v.s. kommer den komma i vägen för där man ska ha benen när man sitter på toan?
- Är en lucka till kattvind som sitter där en nisch i så fall skulle gå förbi, men att höja denna i samband med detta bör inte vara största problemet?



Kom gärna med idéer eller förslag! :)
Eller tycker ni att det bara är att lägga ner tanken på att få till en dusch eller badkar i detta utrymme. Tacksam för svar!
 
  • Mörk trävägg och dörr med klädhängare, trägolv, delvis öppen dörr, orenat rum, vägguttag och skymt av garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör och avloppsrör i en vägg med isolering och träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metall- och plastventilationsrör, anslutna till en kasse, i ett ouppbyggt takutrymme med isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y Yllert skrev:
Hej,

Vi har en WC som i dagsläget är helt utriven, men där det är förberett med avlopp för toalett samt handfat. Vi hade initialt gett upp tanken att ha en dusch/badkar här, eftersom avlopp/brunn i golvet i dagsläget saknas.
Vill dock gärna slänga upp detta på forumet, för kanske har någon ett lösningsförslag som hade kunnat fungera ändå? Avlopp finns som sagt (i ett utrymme bakom ena väggen).

Saker att ta hänsyn till och fundera på:
- Rummet har innermåtten ca 2,2m x 1,7m
- Rummet har snedtak (på bifogade bilden börjar snedtaket precis ovanför där bilden tar slut)
- Befintlig platsbyggd garderob rivs i samband med renovering av rummet
- Lutning på en ev. avloppsbrunn behöver ju ha fall (1-3cm per meter vad jag snabbt googlar mig till)
- Avloppet i utrymmet bredvid (se bild) är ju ca 10cm över nuvarande golvhöjd
- För att ens kunna få till en lutning som avloppet kräver hade vi ju behövt bygga upp en platå på motsatt sida från där toa/handfatsavslopp sitter. Blir den då orimligt hög i förhållande till rummet? Den blir ju uppemot 20cm högre än nuvarande golv då för att få till korrekt fall.
- Hur liten kan en nisch vara, som i så fall skulle bygga in avloppsrör från brunn som sedan ansluter till befintliga avloppet? D.v.s. kommer den komma i vägen för där man ska ha benen när man sitter på toan?
- Är en lucka till kattvind som sitter där en nisch i så fall skulle gå förbi, men att höja denna i samband med detta bör inte vara största problemet?



Kom gärna med idéer eller förslag! :)
Eller tycker ni att det bara är att lägga ner tanken på att få till en dusch eller badkar i detta utrymme. Tacksam för svar!
Ingen idé från någon...?
 
BirgitS
Går det inte att komma fram till ett lodrätt avloppsrör via bjälklagret?
Att ha en upphöjd dusch är emot branschreglerna eftersom det i ett badrum aldrig får vara bakfall till golvbrunnen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte att komma fram till ett lodrätt avloppsrör via bjälklagret?
Att ha en upphöjd dusch är emot branschreglerna eftersom det i ett badrum aldrig får vara bakfall till golvbrunnen.
Missade att skriva det, men vårt hus är ett s.k. Elementhus. Vilket innebär att bjälklaget består av 20x20cm element som inte får öppnas mer än 1-2 bredvid varandra för att inte tappa hållfasthet. I WCn ligger elementen "åt fel håll" vilket skulle innebära att typ 8-9st öppnas, vilket alltså är uteslutet.

Hur menar du att en upphöjd dusch är emot regler, det blir ju bara ett ännu större fall då. Det kan ju inte vara en nackdel?
 
Karrock
Hej!
Om ni drar om ventilationsröret får ni väl plats att vrida över Y-röret med WC-avlopp, alternativt sätta ett till och komma ned ca 20cm. Räcker det för golvbrunn nära väggen? 75mm rör räcker väl för dusch också, så det går ju trixa sig lite gratisfall på mindre rördimension också. Fattade inte om ni ska ha WC kvar.
Med kanske 5cm flytspackel kanske det är görbart då?

Går det sänka det lägsta avloppsröret lite annars? Ser inte om det går rakt ned där avluftningen (?) går rakt upp, i så fall kanske det går att sänka en bit där och skaffa sig ytterligare lite höjd.
Installation av VVS och ventilation i väggen, rör och isolering synligt, delvis märkt med "VENT" och "WC."
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karrock Karrock skrev:
Hej!
Om ni drar om ventilationsröret får ni väl plats att vrida över Y-röret med WC-avlopp, alternativt sätta ett till och komma ned ca 20cm. Räcker det för golvbrunn nära väggen? 75mm rör räcker väl för dusch också, så det går ju trixa sig lite gratisfall på mindre rördimension också. Fattade inte om ni ska ha WC kvar.
Med kanske 5cm flytspackel kanske det är görbart då?

Går det sänka det lägsta avloppsröret lite annars? Ser inte om det går rakt ned där avluftningen (?) går rakt upp, i så fall kanske det går att sänka en bit där och skaffa sig ytterligare lite höjd.
[bild]
Jo WCn ska vara kvar.
Så dusch/badkar med golvbrunn skulle vara på motsatta sidan av rummet. Därav behövs "ett långt" fall längs med avlånga sidan av rummet. Också därför jag undrar om en nisch som skulle bygga in röret från golvbrunn till avlopp skulle kännas som att den är i vägen när man sitter på toan.
Att flytta ventialtionsrör som du föreslår antar jag skulle vara möjligt.
 
Karrock
Med risk att jag helt missar skalan, Skulle det gå att ljuga ihop en golvbrunn med ovan föreslagna sänkning, strax innanför väggen, och ha badkar med avlopp synligt fram till brunnen? Vart tar avloppsröret vägen som försvinner uppströms i andra bildens nedre vänstra hörn?

Trägolv, svart dörr med vit cirkel, anslagstavla, skor, ritade markeringscirklar och pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karrock Karrock skrev:
Med risk att jag helt missar skalan, Skulle det gå att ljuga ihop en golvbrunn med ovan föreslagna sänkning, strax innanför väggen, och ha badkar med avlopp synligt fram till brunnen? Vart tar avloppsröret vägen som försvinner uppströms i andra bildens nedre vänstra hörn?

[bild]
Skalan prickade du ganska ok =)
Synligt avlopp så långt känns inte optimalt. Det kommer barnen säkert rycka loss efter nån dag.. =)
Avloppet i nedre kant på bilden du frågar om - det går till ytterligare en stam nedåt i huset (samt med avluftning uppåt).

Jag kluddrade en egen bild. Min tanke var att ha en golvbrunn vid själva badkaret, sedan avloppet anslutet i utrymmet bredvid (avloppet inbyggt i en nisch)
 
  • Interiör, trägolv, svart dörr med krokar, målade markeringar på vägg och golv, strömbrytare, rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y Yllert skrev:
Skalan prickade du ganska ok =)
Synligt avlopp så långt känns inte optimalt. Det kommer barnen säkert rycka loss efter nån dag.. =)
Avloppet i nedre kant på bilden du frågar om - det går till ytterligare en stam nedåt i huset (samt med avluftning uppåt).

Jag kluddrade en egen bild. Min tanke var att ha en golvbrunn vid själva badkaret, sedan avloppet anslutet i utrymmet bredvid (avloppet inbyggt i en nisch)
För att krångla till det ytterligare är planen att ha vattenburen golvvärme i badrummet. Så att sätta en brunn någonstans mer mitt i rummet kompliceras av det.. Just i det hänseendet kanske det hade varit bättre med elgolvvärme just i badrummet?
 
Karrock
Y Yllert skrev:
För att krångla till det ytterligare är planen att ha vattenburen golvvärme i badrummet. Så att sätta en brunn någonstans mer mitt i rummet kompliceras av det.. Just i det hänseendet kanske det hade varit bättre med elgolvvärme just i badrummet?
Golvbrunnen behöver vara golvets lägsta punkt. Det var vad jag försökte lösa åt dig, om man samtidigt inte får kapa modulerna tvärs brädgolvets riktning.
Golvvärme lägger man när brunnen är på plats eller åtminstone planerad, så de behöver inte krocka.
Jag har inte koll på om golvbrunnen måste vara i själva duschzonen, eller om man kan klassa upp hela rummet och ha den i andra änden av rummet. Men det kommer snart någon och berättar för oss.

Men om du är beredd att bygga in det fasta avloppet i en låda längs väggen som kanske du kan byta till ett badkarsavlopp i låda eller klamrad på väggen och ha golvbrunnen vid wc?

Jag fattar inte fallen på rören i teknikskrubben. Har du två rör som går nedåt? Eller är Y:et för wc felvänt så att korvarna behöver göra en tvär 135°-sväng istället för normenliga 45°?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Golvbrunnen behöver vara golvets lägsta punkt. Det var vad jag försökte lösa åt dig, om man samtidigt inte får kapa modulerna tvärs brädgolvets riktning.
Golvvärme lägger man när brunnen är på plats eller åtminstone planerad, så de behöver inte krocka.
Jag har inte koll på om golvbrunnen måste vara i själva duschzonen, eller om man kan klassa upp hela rummet och ha den i andra änden av rummet. Men det kommer snart någon och berättar för oss.

Men om du är beredd att bygga in det fasta avloppet i en låda längs väggen som kanske du kan byta till ett badkarsavlopp i låda eller klamrad på väggen och ha golvbrunnen vid wc?

Jag fattar inte fallen på rören i teknikskrubben. Har du två rör som går nedåt? Eller är Y:et för wc felvänt så att korvarna behöver göra en tvär 135°-sväng istället för normenliga 45°?
Att golvbrunnen behöver vara lägsta punkten, det känns rimligt. Vore såklart toppen om någon kan svara på om golvbrunnen måste vara i duschzonen. Att ha brunnen under toan är kanske inte dumt heller (toan blir ju vägghängd).

Precis, två rör nedåt (ett badrum under, samt en WC).
Och ja, korvarna behöver göra 135 graders sväng. Antar att ventilationen var i vägen för att en 45 grader skulle få plats.
 
Karrock
Haha, jag får eksem på de rören! Elementhus alltså.
Men då blir jag nyfiken på vad som finns på våningen under? finns det någonstans i närheten som du kan dra en låda i taket längs vägg på nedervåningen och gå på ett av de vertikala rören inne i väggen?
Trägolv, svart dörr, röda markeringar, blå streck, cirkel runt dörrhandtag och golvspricka, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså golvbrunnen där du vill ha den, i bjälklaget längs en modul, ned på undersidan av bjälklaget och över till vertikal stam, den ena eller andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.