Hej!

Har idag en platsmatta i badrummet. Den verkar vara fastlimmad, men har pillat lite i kanterna och den går nog att ta bort hyfsat enkelt.

I övrigt är badrummet kaklat (utom taket...)

Funderar nu på att lägga in klinkers i badrummet (och ev. golvvärme). Är detta möjligt, så att det blir snyggt mot det befintliga kaklet? Vill helst inte ta ner befintligt kakel, om jag kan slippa.
 
Går inte att få en godkänd skarv mellan tätskickten.
 
Nix... tyvärr får du riva allting om du ska göra om golvet...
 
går och går...det mesta går, men är det värt risken? riv ut och gör om, slipper du huvudvärken. :)
 
Klart att det går att göra men du kan ju aldrig på något vis i världen få ett godkänt tätskikt som fungerar.
 
Det borde väl gå att sätta klinkers på golvet ovanpå plastmattan, om man absolut vill behålla kaklet på väggarna. Dock får man då inget godkänt tätskikt. Livslängden på en plastmatta är begränsad och din matta kanske redan är gammal. Men kostnaden för ett helkaklat badrum blir ju lägre på detta sätt, vilket gör att det kan vara ok att livslängden är begränsad.
Vad säger ni som har kunskap?
 
Redigerat:
Om mattan inte är avsedd att sätta klinkers på så riskerar man att fixet för klinkers bryter ned mattan kemiskt, dvs mattan kan börja läcka betydligt tidigare än om det bara är mattan i badrummet, och det syns inte förrän det är försent.
 
Helt rätt...

Skulle aldrig ge mig på en sådan budgetlösning.
Då hade jag hellre väntat tills ekonomi fanns och gjort vid ordentligt.
 
Glöm inte bort att byta golvbrunn i samband med renoveringen av badrummet.
 
Finns fix som det sägs ska greja att lägga på plastmatta utan att den käkas upp. Tydligen gamla bildäck i. Som sagt det är inte att rekommendera. Nu finns det ju andra sätt i för sig utan att lägga på mattan. Är ganska säker på att det skulle hålla tätt, men godkänt i fack och försäkringssynpunkt är det inte. Vill dock inte skriva det på forumet då jag hellre främjar bra byggande än snabba kortsiktiga fuskiga lösningar. Men sätt finns det.
 
Har läst tråden med stort intresse då jag också har kakel på väggarna, plastmatta på golvet och går i samma tankar som kia2. Vet inte om jag kan få loss min matta lika enkelt då den verkar följa med upp en bit under kaklet på väggarna, riva allt vill jag ju helst slippa... Blev mkt intresserad av det mattvänliga fixet, vet du namnet på det KakelDanne? Annars måste det väl gå att lägga nåt sorts lager emellan som klarar av att skydda mattan?
 
Bästa jag tycker man kan göra är att skära av mattan en bit under kaklet sen lappar du ihop med nytt tätskikt. Fast förutsätter ju att det finns lite spelrum under kaklet. Vet inte hur godkänt detta är men kanske någon som har mer koll på det?
 
Stockholmare skrev:
Bästa jag tycker man kan göra är att skära av mattan en bit under kaklet sen lappar du ihop med nytt tätskikt. Fast förutsätter ju att det finns lite spelrum under kaklet. Vet inte hur godkänt detta är men kanske någon som har mer koll på det?
HUr godkänt det är kan jag svara på: Inte alls... Men som sagt litar man på det man själv utför och är villig att stå för risken själv så finns ju ingen lag mot det. Glöm dock inte bort att problemet inte försvinner när huset säljs, du är ansvarig 10år till.
 
Njo men man kan nämna för de blivande köparna hur man har renoverat och inte säga att det är nyrenoverat så kan de inte begära ersättning på den punkten.
Personligen hade jag stått ut med mattan tills jag hade råd att renovera på riktigt eller chansat att lägga klinkers på mattan, aldrig att jag hade skärt bort mattan och försökt lappa tätskikt för det känns som en oändligt större risk.
 
Bezt skrev:
Njo men man kan nämna för de blivande köparna hur man har renoverat och inte säga att det är nyrenoverat så kan de inte begära ersättning på den punkten.
Personligen hade jag stått ut med mattan tills jag hade råd att renovera på riktigt eller chansat att lägga klinkers på mattan, aldrig att jag hade skärt bort mattan och försökt lappa tätskikt för det känns som en oändligt större risk.
Jag menar man har ju redan lappat befintligt tätskikt under kaklet med plastmattan så hur farligt kan det vara att isolera ihop golvet med mattan igen!
Att lägga på en gammal plastmatta skulle jag säga innebär en oändligt större risk...

Men detta är inget jag själv testat utan bara hört andra som gjort, så inget jag rekommenderar till någon. Bättre att göra om hela skiten och få en fint och ordentligt badrum istället!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.