Har läst förhandsbeskedet där det står att det ska vara 1-2 plan med sadeltak och en taklutning på högst 38 grader. Jag har hört att folk har fått igenom ändringar efter att de har legat på kommunen lite. Det finns inte några uppgifter om totalhöjd. Jag tycker då att ett 2-planshus med 38 graders takvinkel borde bli högre än en 1,5-planshus med 45 graders takvinkel.
Jag har förstått att det är medelhöjden man utgår ifrån och förhandsbeskedet gäller för två tomter varav den ena är högre än den andra. I praktiken kanske det skiljer 2-3 meter i höjdskillnad mellan de två tomterna och vi har tänkt bygga på den med lägst nivå.
Finns det möjligheter att övertyga kommunen om att man ska få bygga med 45 grader?
Om ni har fått igenom någonting liknande hur har ni lagt fram det? Nu blir det inte någon kostnadsökning för oss att köra 38 istället för 45 grader, men det är ju alltid bra att få de där extra kvadratmetrarna på övervåningen.

Tack på förhand.
 
KOmmunen kan bevilja vissa avvikelser från detaljplanen, det kallas då "smärre avvikelse". Ändringar utöver smärre avvikelse får kommunen inte acceptera (ett sådant bygglov kan resultera i rivningsbeslut från länsrätten även 20 år senare (i terorin), finns exempel där ett olagligt bygglov revs upp efter 5 årt (hade alltdså inte överklagats tidigare).

Än ändring av takvinkeln med 7 grader skulle jag tro är gränsfall, eller klart på fel sida om smärre avvikelse.
 
hempularen skrev:
KOmmunen kan bevilja vissa avvikelser från detaljplanen, det kallas då "smärre avvikelse". Ändringar utöver smärre avvikelse får kommunen inte acceptera (ett sådant bygglov kan resultera i rivningsbeslut från länsrätten även 20 år senare (i terorin), finns exempel där ett olagligt bygglov revs upp efter 5 årt (hade alltdså inte överklagats tidigare).

Än ändring av takvinkeln med 7 grader skulle jag tro är gränsfall, eller klart på fel sida om smärre avvikelse.

Ok, tack för snabbt svar. Ibland känns det som att bygglov, eller förhandsbesked i det här fallet ofta fattas utan att de har sett hur området ser ut. Jag antar att det är höjden som är det kritiska (?) och med tanke på terrängen runt omkring skiljer en del i höjd så kommer totalhöjden inte bli speciellt mycket högre om man på "vår" tomt bygger med 45 grader.
Om vi tar ett exempel på ett 1-planshus med 45 graders vinkel och ett 2-planshus med 38 grader så kommer det senare exemplet att bli högre än det första. Är inte detta något man skulle kunna påpeka och trycka på eller finns det bättre sätt att övertyga dem?

En annan fråga ang bygglov. Om det står "trä i falurött..." så antar jag att det inte måste vara slamfärgen faluröd färg utan en färg som ser ut som den? Finns ju andra tillverkare som har liknande färger med andra namn som ska ge bättre skydd?
 
Nej, föreskriften "trä i falurött" innebär inte alls att detaljplanen tvingar dig välja slamfärg. Sådan styrning medger nämligen inte lagen. Därför brukar det också heta "tegelröda tak" istället för "röda tegeltak"...

Men vad är det för fel på slamfärgad panel? Ett tips är att lägga färg av annan typ bara på vindskivor och snickerier. Kulören närmast falurött marknadsförs under namnet "Hildring". Kan kolla färgkoden, om så önskas.
 
Ok, vad bra att det var på så sätt. Personligen har jag för dålig koll på färger och slamfärger för att uttala mig. Huvudanledningen är att hustillverkaren friskriver sig från ansvar om huset målas med slamfärg och det senare börjar mögla eller får röta.

billy_baver skrev:
Nej, föreskriften "trä i falurött" innebär inte alls att detaljplanen tvingar dig välja slamfärg. Sådan styrning medger nämligen inte lagen. Därför brukar det också heta "tegelröda tak" istället för "röda tegeltak"...

Men vad är det för fel på slamfärgad panel? Ett tips är att lägga färg av annan typ bara på vindskivor och snickerier. Kulören närmast falurött marknadsförs under namnet "Hildring". Kan kolla färgkoden, om så önskas.
 
I all ödmjukhet är inte heller jag någon färdigutbildad målarmästare...

Hustillverkarens förbehåll kanske beror på att huset levereras grundmålat. Då är det absolut inte tillrådigt att byta färgmaterial.
 
billy_baver skrev:
I all ödmjukhet är inte heller jag någon färdigutbildad målarmästare...

Hustillverkarens förbehåll kanske beror på att huset levereras grundmålat. Då är det absolut inte tillrådigt att byta färgmaterial.
Det är kanske är så som du säger. Jag tror dock att huset kan levereras omålat. Nu har jag mest lyssnat på säljaren som inte alls var så förtjust i slamfärg och säljare har ibland en tendens att "krydda" sanningen lite. Huvudsaken är iaf att jag har möjlighet att välja nu om jag skulle vilja det.
De ska iaf ha en färg som ser ut som falurött. Jag ber att få återkomma om färgkod om det skulle behövas.
Tack så mycket för dina svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.