Börjar med att säga att jag vet att vi kan (ska) kontakta banker för att få korrekta svar men vill kolla med er först.

Läget är följande: Jag och min sambo har hittat ett hus på Hemnet som skulle kunna vara vårt drömhus. Visningen är om en knapp vecka och den hade vi såklart tänkt att gå på. Utropspriset ligger på 2,2 Mkr.

Vi har en sammanlagd inkomst på 51 300 kronor innan skatt, vi har ett billån på 100 000 och jag har en studieskuld där jag för tillfället betalar 700 kr/månad. Vi har inga barn. Min sambo har fast tjänst sedan många år tillbaks, jag är visstidsanställd med chans till förlängning/fast tjänst om inte tjänsten dras in pga ekonomikrisen...

Vi bor i nuläget i en hyreslägenhet och har således inget att sälja (bilen måste vi ha då sambon pendlar till jobbet), vi har ca 30 000 i sparkapital och har hittills sparat 4 000 kr/månad men kan spara mera om det är nödvändigt (vilket det nu verkar vara).

Problemet är alltså att vi inte har de 220 000 som ska betalas i kontantinsats. Finns det i dagsläget, med ekonomikriser och allt vad det är, möjlighet att bankerna lånar ut fullt belopp? Vilka banker är det mest troligt att man får låna till kontantinsatsen av?

Mycket tacksam för svar!

//Sandra
 
Redigerat:
Att låna 100% kan gå, om man har en del som topplån som amorteras, och man har ekonomi som klarar det.

I ert fall kan det se ut så här:

Låt oss anta att villan kommer att kosta 2,5Mkr.

Ni behöver då till att börja med betala 1,5% för lagfarten (37.500kr) och eventuellt ta ut pantbrev för att kunna belåna fastigheten. Det kostar 2% av beloppet, i värsta fall alltså ytterligare 50.000kr. Jag tror inte att någon bank ger lån idag på de bitarna när vi pratar hus i de här prisklasserna, utan pengar till lagfart och pantbrev är nog ett krav.

Ser vi sedan till huslånet så kommer de flesta banker att räkna på att ni skall klara av någonstans mellan 5-7% ränta utan problem.

En försiktig kalkyl ser då ut så här:

Ränta 5% av 2,5Mkr: 125.000kr, efter skattereduktion 7.300kr/månad.
Driftskostnader: 3.000kr/månad
Amortering: 15% topplån med samma ränta, men 10 års amorteringstid = 3.100kr/månad

Summa boendekostnad: 13.400kr/månad.

Billånet = 2.500kr/månad (48 månader med 6% ränta)
Ditt studielån = 700kr/månad.

Era inkomster: 36.000kr efter skatt/månad

Kvar att leva på = 19.400kr vilket är en rätt OK summa. Kanske inga långa semestrar i Thailand, men fullt drägligt ändå.

Nu tror jag dock att banken säger blankt nej i alla fall, tills dess att du har en fast anställning.

Bäst brukar vara att börja diskussionen med den bank där man normalt sett har sina affärer. De känner er bäst.

Lycka till.
 
jag lånade till _ALLT_ . dock hade jag inget lån alls sedan innan förutopm studieskuld. helt ok inkomst . dvs 30k och lånade sj 1.2 miljoner.
 
danielr112 skrev:
jag lånade till _ALLT_ . dock hade jag inget lån alls sedan innan förutopm studieskuld. helt ok inkomst . dvs 30k och lånade sj 1.2 miljoner.
Var det nyligen du fick låna, dvs. under gällande bankkris?



Tack, Swetrot, för ditt utförliga svar! Vi vet ju att det såklart hade varit bättre om jag haft den fasta tjänsten men tyvärr har jag ju inte det. Vi får hålla tummarna på att någon bank låter oss låna ändå, vi är verkligen tokintresserade av det här huset! Synd bara att det dök upp just nu :rolleyes:
 
vi lånade 100 % till vårat husköp.. dock sa bankmannen att vi hade en riktig tur för 2 dagar efter att han öppnat vårat ärende så fick dom nya direktiv att dom bara fick låna ut 90 %, men eftersom han hade startat vårat ärende tidigare så gällde gamla regler för oss och de tackar vi för...

tror de blir svårt i dagens läge om man inte är en jäkel på att snacka att få 100%
 
Frigge skrev:
vi lånade 100 % till vårat husköp.. dock sa bankmannen att vi hade en riktig tur för 2 dagar efter att han öppnat vårat ärende så fick dom nya direktiv att dom bara fick låna ut 90 %, men eftersom han hade startat vårat ärende tidigare så gällde gamla regler för oss och de tackar vi för...

tror de blir svårt i dagens läge om man inte är en jäkel på att snacka att få 100%
Vilken bank var detta? Kan det skilja sig banker emellan eller har samtliga banker fått direktiv att bara låna ut till 90%?

//Sandra
 
Vi har också fått låna 100%, eller ja, kontraktet är påskrivet och vi har ännu så länge bara handpenningslån, men om ett par månader kommer vi att ha lån. Vi får hoppas att banken står för sitt ord :)

Vi har ca 57.000 i löner innan skatt och lånet blir på 2 miljoner.

Det var inte heller några problem för oss att få detta - vi gjorde bara en levnadskalkyl, kollade så den såg bra ut vid 6% ränta och sen var det klart.

Lagfart och pantbrev måste vi in med vilket i vårat fall landar på ca 50.000.
 
jag gjorde det 2 dar innan allt föll typ. dvs räknade på 10% ränta o.s.v.
jag har dock kreditiv och ska renovera en hel del också. och pga av detta räknar banken med att allt ska hamna på bottenlån när jag är klar. (Skickade in kalkyl på minsta skruv som går åt)


men ska inte vara några större problem att göra det idag heller.
 
Har hittills fått nej från Nordea, Swedbank och Länsförsäkringar... Swedbank hade också den korkade motivationen att vi inte är kunder i deras bank. Det är väl så man får kunder, genom att låna ut till blivande kunder?! Jag talade klart och tydligt om för dem att vi byter bank på sekunden ifall de ger oss ett lån. Men nej...

Nu känns allt väldigt hopplöst, vet inte vad vi ska göra riktigt, vi vill så väldigt, väldigt gärna köpa det där huset! :(
 
sbab lånar nog fortfarande ut 95% utan topplån, 5% kanske ni kan skrapa ihop.
 
MattiasT skrev:
sbab lånar nog fortfarande ut 95% utan topplån, 5% kanske ni kan skrapa ihop.
Tveksamt, det rör sig om ca 115 000, vi saknar då 85 000. Kan man ta banklån utan att behöva tala om vart pengarna ska gå? :rolleyes:
 
Det finns många sätt att låna ihop till 85.000kr, men risken är rätt så stor att man kvalificerar sig till Lyxfällan till sist. Det är ju ytterligare ett antal tusenlappar som skall amorteras varje månad. Om så din anställning inte blir förlängd, eller om din sambo förlorar jobbet, hur skall ni klara er då?
 
Nä, det är väl bara att inse att vårt drömhus kommer att gå oss förbi... Trist, men sant :(
 
Det kommer nya hus till salu. Börja nu med att spara pengar så ni får ihop till en kontantinsats när ni hittar nästa drömhus. Med er inkomst borde ni kunna spara betydligt mer än 4000 kr i månaden. 10 000 borde ju inte vara några problem eftersom detta är vad ni kommer få betala bara i räntor och amoteringar på huset i framtiden. Till hösten har ni den kontantinsatsen ni behöver. Inget är gratis i livet och vill man ha något får man kämpa lite för det. Lycka till!
 
SandraPeter skrev:
Nä, det är väl bara att inse att vårt drömhus kommer att gå oss förbi... Trist, men sant :(
Var inte orolig, det kommer flera. Drömhus finns det faktiskt i drivor, man kan läsa om dem här varje vecka :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.