Hej.

Ska lägga nytt tak på en byggnad och undrar om det är praktiskt möjligt att få upp takplåten på egen hand.
Förutsättningar:
Byggnad på 25 meter.
I nivå med takfoten ligger byggställningens trall.
Två "pallar" med plåt är upplyft på ställningen.
Ena bunten är korrugerad plåt (Lindab LLP20) i dimensionen 1x4 m.
Den andra bunten består av 1x3 meters diton.
Vikten på varje plåt ligger på 17,2 respektive 12,9 kg.
Bärläkten på taket består av 45x70 liggandes på c/c 50 (cm).
Takvinkeln är 45°

4-meters-plåtarna ska ligga nederst.
Dessa borde inte vara några problem att få på själv en vindstilla dag (?) men hur får jag upp dom övre plåtarna utan att repa dom undre?

Jag har byggt en stege som kan ligga i dalarna på den undre plåten utan att skada denna. Tänker att det kommer bli fula märken av alu-stegarna...
Kanske man kan glida upp den övre plåten på denna?

Eller finns det några andra finurliga lösningar?

Att det blir ett hästjobb är jag medveten om, men jag har inget alternativ just nu.
Jag är väldigt strävsam av mig och vill bara veta om det är genomförbart.
Har någon gjort något liknande?

Jag fattar att det underlättar att vara två eller fler, men om det inte går?
Jag ber bara om hjälp om jag ABSOLUT INTE klarar saker själv. Hoppas att det här inte är en av dessa. Eller är det?
 
45 grader är mycket. Jag har lagt själv på flackare tak så man kan skicka upp skivorna själv och då när det blåst lite bara.
Större vindfång än man tror. Lätt att tappa och då är det riktigt farligt.
 
Det är kanske möjligt, men jag tror att det blir mycket effektivare att vara två eller tre man.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Det borde inte vara något problem, har gjort ungefär samma med lite flackare takvinkel. Dock hade jag mina plåtar på backen istället...... Det som blir lite problematiskt är då du ska lägga sista raden och inte har något annat än plåten att kliva på.
 
Spontan tanke är att jag hade lagt plåten tvärs om;

Lagt den övre först sen skjutit upp den nedre under den första.
Något som kan underlätta; Skruva inte nedersta raderna på första plåten du lagt, använda något styvt som styrning uppepå/mellan bärläkten där plåtarna kommer att överlappa för att inte riskera att den undre plåten tar stopp i bärläkten när du försöker skjuta upp den.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det kommer att bli ett tufft jobb och den minsta vindpust gör det nästan omöjligt
 
Tack för alla svar.
Det lutar åt att jag kryper till korset och ber om hjälp ändå.
 
Det finns flera metoder, som tidigare nämnts, att lägga översta raden först då har man läkten att gå på.
När man sätter vertikal plåt på industri byggnaderna använder man antingen en liten plåtlyft eller är där ett borrat hål övers på plåten där man sätter en krok eller liten karbinhake i hålet och ett rep där plåten hänger i.
Samma metod borde fungera med ett enkelt blockhjul som sitter hakat i nocken som repet löper genom.
Glöm inte att hyra en säkerhetssele med tillhörande rep och fästen.
 
B
Byggställning hjälper.

Jag la taket på vedboden själv. Hade bara stege. Det blev en hel del märken och färgskav som förmodligen inte hade blivit om man vore 2 personer och byggställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.