Jag har ett litet badrum som behöver yteffektiviseras i möjligaste mån. Min fundering är om det på något sätt går att flytta toastolen närmare väggen för att på så sätt frigöra utrymme. Om man kan få in toastolen 5-10 cm in mot väggen vore det en stor vinst.
 
  • Toalett i badrum, vit keramik, svart lock, vita kakelplattor, grått duschdraperi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit toalett med svart sits, grått duschdraperi, kaklade väggar och golv, rörinstallation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar höjd över kaklad badrumsyta; rör och hörn syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband hålls över kaklad yta, potentiell mätning, inomhus, närbild, guldlackat måttband, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byta wc stol kan spara dig utrymme, börja googla ;)
 
Din toakettstol är egentligen tänkt för avlopp i väggen, eller rakt bakom stolen. Om du köper en vanlig toa med S-avlopp, kan du kanske spara in 5cm.
 
BirgitS
Det är väl en inspektionslucka delvis bakom toaletten. Behöver man inte kunna öppna den och stänga av vattnet om det börjar rinna okontrollerbart någonstans?
Jag tänker att det blir mycket svårt om toaletten är närmare väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl en inspektionslucka delvis bakom toaletten. Behöver man inte kunna öppna den och stänga av vattnet om det börjar rinna okontrollerbart någonstans?
Jag tänker att det blir mycket svårt om toaletten är närmare väggen.a
Nej det är ingen lucka bakom. Modellen på bilden i denna tråd har avtagbart lock på cisternen så spolfunktioner kan servas den vägen.
Nya modeller har ingen lucka upptill utan hela cisternhuven kan lyftas av efter att att man lossat skruvar på undersidan. I dessa modeller förvaras inte vatten i porslinscisternen utan i en plasttank. På så sätt blir det inte kondens på utsidan i vilket damm samlas när wc fylls med kallt vatten.
 
BirgitS
J Jochi skrev:
Nej det är ingen lucka bakom. Modellen på bilden i denna tråd har avtagbart lock på cisternen så spolfunktioner kan servas den vägen.
Nya modeller har ingen lucka upptill utan hela cisternhuven kan lyftas av efter att att man lossat skruvar på undersidan. I dessa modeller förvaras inte vatten i porslinscisternen utan i en plasttank. På så sätt blir det inte kondens på utsidan i vilket damm samlas när wc fylls med kallt vatten.
Jag menade alltså på väggen, där finns en inspektionslucka med skvallerrör under, se andra bilden.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag menade alltså på väggen, där finns en inspektionslucka med skvallerrör under, se andra bilden.
Ja det är en annan fråga. Dock anser jag att en ny kompakt wc inte minskar avståndet mellan vägg och baksidan wc. En kompakt är mindre framtill..
Man kan behöva lyfta av lyfta bort wc för att komma åt vad som finns bakom väggluckan.
Ny wc kan limmas till golv med transparent fog.
 
Frågan är om man vinner nåt ändå om man inte letar efter en speciellt kort wc då. Vi bytte från 70tals toa till en ny av vanlig modell från bauhaus. Den kom väldigt nära väggen . Foten står bara ett par cm från väggen och bakom tanken är det inte mycket utrymme heller. Men framåt sett är den ändå längre ut än den gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.