Äger ett äldre hus som till största del står på en krypgrund(ca 1/5 är källare). Nu är det dags att renovera och bygga ut och då skall vi dels bygga en glasad veranda på hela kortändan som förstorar vårt vardagsrum. Denna del går mot fullständig krypgrund. Förslaget är att göra en platta för utbyggnaden men det skall även renoveras golv på hela entréplanet och läggas in golvvärme så då uppstår funderingen att faktiskt öppna upp hela vägen ner till grunden i alla rum och se hur det står till med krypgrunden. Finns tyvärr ingen besiktningslucka men en avfuktare är monterad så jag gissar att det kanske inte varit den bästa grunden.

I och med detta så kan det landa i att man bör ersätta krypgrunden överallt, förutom i källaren. Typ gjuta platta på hela entréplanet när man nu ändå öppnar upp. Men samtidigt så är jag rätt intresserad av att få något rum till i huset och vill därmed bolla lite tankar om vad som man dels bör göra när man ändå renoverar en grund som denna men även möjligheterna till att få fler rum under huset nu när man ändå är där nere och rotar.

- Ett alternativ oavsett vad man gör med grunden i den befintliga byggnaden är att bygga en källare under utbyggnaden. Är det möjligtvis det enklaste alternativet? Vi kommer även ha en altan i sten utanför den glasade verandan så ev kan en källare även gå under den. Huset står på en höjd/kulle så lite höjd i källarplan får man bara genom slutningen.

- Ett annat alternativ är att gräva ut något av de kryprum som idag redan finns. Jag gissar att det kan vara lite enklare i vårt fall då vi ändå kommer riva hela kortsidan i entréplan när vi gör utbyggnaden.

Kan man utgå ifrån att då en del av huset är källare och därmed har en visst höjd i sina väggar så är de bärande delarna i grunden djupare än normalt även för de delarna som är krypgrund? Man skulle därmed inte behöva lasta av grunden om man gräver djupare i någon av de befintliga kryprummen.

Känns lite som att det är nu eller aldrig. Blir sista gången vi öppnar upp neråt så då vill man ju inte missa om det finns bra möjligheter där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.