Hej gott folk. Tänkte försöka beskriva mitt dilemma för er i förhoppning om att någon kanske har bra tips angående hur man ska bära sig åt:

Vi har precis köpt ett litet hus, eller egentligen en vinterbonad sommarstuga i en av Stockholms kranskommuner, som är på ca 50kvm. Mest för tomten och lägets skull, men eftersom området ännu inte är stadplanerat (kommer dock att bli inom 1tt par år), så kan vi inte bygga ngt ännu, utan kommer att renovera befintliga huset till beboelig standard. Huset är välbyggt och fint, men rätt nedgånget / förstört invändigt pga tidigare ägarförhållanden. Tanken är att blåsa ut rubbet och slå upp nya innerväggar, tapet, in med ett beggat kök från "Blocket", lite beggade vitvaror osv... Med andra ord en bugetrenovering, som ändå ska ge ett fräscht intryck och huset ska funka att bo i under ett antal år. Jag gör allt jobb själv, så det kostar enbart tid o material.

Mitt största huvudbry just nu är dock badrummet. Vi kommer i princip att behöva bygga upp ett helt nytt badrum och här skenar kostnaderna iväg, tyvärr. Man vill ju helst ha kakel, och jag kan tänka mig vanliga 15x15 plattor från Biltema eller Hornbach för nästan inga pengar alls, men tätskiktet springer iväg i pris i alla fall... R'knade på badrum på 12 kvm golvyta och landade på ca 10.000:- för LIP Tätskikt VS 30 system 17 exklusive själva plattan, dvs flyt, fuktspärr, fix o fog. Lite dyrt med tanke på att det förutom kaklet tillkommer, duschväggar, handfat, mugg etc etc... Hur tycker ni att man ska göra istället, om man vill snåla lite?
* Kan tänka mig att lägga plastmatta på väggar o golv, men det springer också iväg - jag har aldrig gjort det själv och kommer sannolikt att behöva leja bort det jobbet för ca 300:-/kvm = 14.000:-
* Eventuellt kan man måla väggar och tak med ett tätt målningssytem och skarva det på riktigt tätskikt o klinker på golvet samt en rad upp som sockel. Blir det snyggt, har ngn provat sådana system?
* Kan man undvika fullt tätskit, dvs finns det ngn "light" vaiant som kan rekommenderas om man installerar en duschkabin och inte "splashar" runt på väggarna?

Eller har ni några andra förslag om hur man ska bära sig åt? Vi har ju eventuellt tänkt riva huset och bygga nytt om max ca 5-6 år eller så..

Jag skulle uppskatta all input och ideér.
Tack på förhand!
 
duschkabin ( blocket?) och våtrumsfärg på väggar blir det mest ekonomiska. Trätrall av exotisk trä på golvet är också ett sätt att gömma det gamla golvet om den är vattentätt. Allt kan du fixa på en helg och det kommer att hålla ett antal år utan problem om du fixar bra värme och ventilation i badrummet. Varm fresch badrum känns mer lyxigt än ny klinkergolv, tycker jag :)
gaia
 
Tack för det, gaia. Det lutar nog åt ngt liuknande alternativ... Dock kommer vi inte att utnyttja det befintliga golvet, eftersom jag absolut inte är säker på vad som döljer sig under det, samt att vi kommer att flytta badrummet helt, när man ändå håller på, för att förbättra planlösningen. Men det är ju helt klart billigare att bara behöva täta golvet. Tralltipset var faktiskt rätt kul, har inte tänkt i dem banorna själv. Lite "Ernst-varning över det, :) men kan bli rätt fint...
 
Matta på golv och våtrumsfärg ger som ovan bekrivet ett bra budgetresultat. Har man kabin så håller färgen väldigt länge. Relativt snyggt blir det också!

Själv gör jag just nu ett badrum med badkar där golvet är klinker och det är kakel runt badkaret och bakom en intilliggande handdukstork resten blir målat. Färgen går ju att bryta som man vill så man måste ju inte ha vitt heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.