Hej

Har precis spikat upp träpanel utan att ta hänsyn till var VP rören går. Det finns mao en liten risk att en eller flera dyckert har penetrerat slangen och trådarna.

Skall ja preventivt byta ut dem eller vänta tills elektrikern kommer och vänta och se...?
 
  • Rum under renovering med ny träpanel på väggar, exponerade rör i taket och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om en spik inte skadat ledarna så vill man inte ha en spik i röret. Du borde försöka verifiera detta t.ex med en inspektionskamera eller dragfjäder med tjock kula om du inte vet exakt var rören går.
 
Får vara en väldigt tight passning på den kulan.om det skall ge något svar. En tdyckert är 1mm tjock och väldigt lättböjd.

Skall dra i trådarna och mäta kontinuitet mot trådarna och spikarna och sedan avvakta tills elektrikern kommer är planen nu...

K
 
  • Gilla
Juffo
  • Laddar…
OM där sitter en spik, som ger problem. Så kommer du att märka ett oväntat motstånd när du försöker dra i trådarna.

Kontinuitetstmätning kommer inte att visa något, såvida du inte får totalstopp med en spets som tränger in i tråden så mycket att du inte kommer vidare. Man kan möjligen hitta en skadad isolering med isolationstest. Den mäter med 1000V, så att även om det är ngn millimeter avstånd mellan spiken och en reva i isolerinmgen, så kryper mätströmmen.
 
Skall bli ”spännande”.... återkopplar om jag hittar ngt....
 
MultiMan
Jag har en sådan, den gör sitt jobb. Finns väl någon annan tråd i forumet där den är lite mer ingående testad har jag för mig.
 
Beställd.
Nu kan man sova gott igen.
 
Bara för att bekräfta att jag gör rätt, centralen är inte inkopplad så jag måste testa jord mot nolla och fas samt fas mot nolla i varje dosa för att få klarhet.

K
 
Vanligen kopplar man på en gång sedan man draget ledningarna då slipper man kuta runt och megga i varenda dosa.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jo men i det här projektet funkar inte det då jag gör det på helger, lite i taget. Nu var ledningarna tvugna att fras pga att väggen skulle ”stängas”

Kopplas görs om några månader när elektrikern kommer
 
Varför kopplar du inte själv? När du drar trådar måste du ju i alla fall veta exakt hur det sedan ska kopplas, vet du inte det vet du inte hur det ska dras.
Det är alltid lite besvärligt att komma i efterhand och koppla nått som någon annan dragit.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
För att jag saknar behörighet ör väl den enkla förklaringen.
Alla trådar är märkta med uttagsslinga 1 vån 1. Utomhus uttag,utomhus bel, spis etc och det finns en plan för centralen med motsv benämningar.
 
Men det krävs ju precis lika mycket behörighet för att lägga rör/slang (avsedda för en starkströms installation) och dra trådar som att koppla trådarna.
 
Det är ingen fast elinstallation innan man har kopplat, kan ju ses som högtalarkablar, radioantenner, konstverk eller vad dom helst...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.