Hej,

Fick utbytt inkommande servis, mätarskåp, huvudcentral och 3 undercentraler.

Bilden visar mätartavla med huvudcentral ovanför som matar vidare till 3 undercentraler med egna jfb.

Servis avsäkrad 25A I mätartavla. Huvudcentralen som matar vidare till undercentralerna är endast avsäkrad 20A på samtliga ledningar (10mm2). Detta då elektrikerna menade att utlösningsvillkoren inte blir rätt annars.

Problemet jag har nu är att den stora undercentralen på bild står för alla stora förbrukare såsom kök, tvättstuga, 20kw LVVP, 9kw elpatron osv. Detta gör att 20A säkringarna löser titt som tätt.

Kan man byta 20A säkringen till 25A i huvudcentralen? Känns ju helt tokigt att jag skulle behöva säkra upp till 35A för att kunna ha 25A på undercentralen med alla förbrukare..

Förslag mottages tacksamt innan jag kontaktar elaren igen.

Mvh Johan
 
  • Elcentral med mätartavla, huvudcentral ovanpå och tre undercentraler, märkta med jordfelsbrytare, i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att svara ordentligt på frågan om det går att säkra upp måste man beräkna utlösningsvillkoret. Om elektrikern gjort vad det verkar så har han redan gjort detta och kommit fram till att det inte uppfylls med större säkringar. Och i så fall hjälper det inte att säkra upp inkommande till 35A. Det som behövs är grövre ledningar.

Hur långa är ledningarna till undercentralerna? Spontant är det lite förvånande att 10 mm² inte räcker till 25A. Men är det långa ledningar så är det fullt möjligt.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
A Avemo skrev:
För att svara ordentligt på frågan om det går att säkra upp måste man beräkna utlösningsvillkoret. Om elektrikern gjort vad det verkar så har han redan gjort detta och kommit fram till att det inte uppfylls med större säkringar. Och i så fall hjälper det inte att säkra upp inkommande till 35A. Det som behövs är grövre ledningar.

Hur långa är ledningarna till undercentralerna? Spontant är det lite förvånande att 10 mm² inte räcker till 25A. Men är det långa ledningar så är det fullt möjligt.
Tack för snabbt svar. Ledningarna är 50cm långa, centralerna sitter intill varandra som på bilden.

Han förklarade bara att huvudcentralen måste lösa innan huvudsäkringarna, tror inte han direkt har räknat på det. Till de andra undercentralerna är det 15-20m 6mm2 kabel så där är väl 20A på sin plats, där finns å andra sidan inga direkta förbrukare så har inga problem där heller.
 
tommib
Nej, det är sannolikt fel, det finns inget regelmässigt som säger att säkringarna i huvudcentralen måste lösa före huvudsäkringarna. Ärligt talat är det troligen onödigt med den sk huvudcentralen men å andra sidan verkar elektrikern ha räknat på det.

Det går att göra detta på flera sätt. Det sättet det är gjort på nu är uppenbarligen inte adekvat eftersom säkringarna går. Troligen är det lämpligt att lägga undercentralen där direkt mot huvudsäkringarna. Ev måste man komplettera med belastningsvakt eller liknande. Det är lite svårt att lämna en bra rekommendation utan att veta hur anläggningen är uppbyggd.

Troligen är det bästa att fråga elektrikern hur man ska lösa den otillfredsställande situationen.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Det verkar ju som att någon har blandat ihop utlösningsvillkor med selektivitet. Är det elektrikern kan man misstänka vissa brister i kompetensen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Efter en googlingsrunda ger jag upp. Ngn som har info om selektivitet? Annat än att man avser att skyddet närmast felkällan ska lösa ut. I vilka fall blir detta ett problem? När man räknar på utlösningsvillkor?
 
Selektiviteten är inget krav. Det är normalt att ha en huvudsäkring som är på tok för låg för vettig selektivitet. Efter som nätavgiften baseras huvudsäkringen. Två 25A säkringarcefter varandra är ju tämligen onödigt, nen inget problem mer än att man måste kolla på två ställen om säkringen har löst ut. Jag har 16A huvudsäkring och ett flertal 16A grupper under det. Det påverkar inte utlösningsvillkoret alls.
 
Vad är syftet med huvudcentral och undercentral bredvid varandra? Och varför är undercentralen till höger på bild avsäkrad i huvudcentralen till vänster? Det luktar tokfel här...vilket förstärks av pratet om utlösningsvillkor för dessa 50 cm. Jag ser en (1) elcentral på bild, uppdelad i tre kapslingar. Den ensamma JFBn ser dessutom ut att täcka alltför mycket.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Efter en googlingsrunda ger jag upp. Ngn som har info om selektivitet? Annat än att man avser att skyddet närmast felkällan ska lösa ut. I vilka fall blir detta ett problem? När man räknar på utlösningsvillkor?
Det handlar främst om komfort, att den närmaste säkringen ska lösa vid ett fel.
Men det kan även finnas en säkerhetsaspekt ifall brytning av hela anläggning skulle medföra någon olägenhet.
Det har annars ingen koppling till ledningsdimensionering, dvs man tar normalt inte kostnaden för att öka ledningsareor och mätarsäkringar bara för att kunna välja säkringsstorlekar som uppnår selektivitet.
 
J Johan_86 skrev:
Hej,

Fick utbytt inkommande servis, mätarskåp, huvudcentral och 3 undercentraler.

Bilden visar mätartavla med huvudcentral ovanför som matar vidare till 3 undercentraler med egna jfb.

Servis avsäkrad 25A I mätartavla. Huvudcentralen som matar vidare till undercentralerna är endast avsäkrad 20A på samtliga ledningar (10mm2). Detta då elektrikerna menade att utlösningsvillkoren inte blir rätt annars.

Problemet jag har nu är att den stora undercentralen på bild står för alla stora förbrukare såsom kök, tvättstuga, 20kw LVVP, 9kw elpatron osv. Detta gör att 20A säkringarna löser titt som tätt.

Kan man byta 20A säkringen till 25A i huvudcentralen? Känns ju helt tokigt att jag skulle behöva säkra upp till 35A för att kunna ha 25A på undercentralen med alla förbrukare..

Förslag mottages tacksamt innan jag kontaktar elaren igen.

Mvh Johan
I stort enda förslaget som blir bra är att du lägger alla tre centralerna parallellt utan någon säkring i det du kallar huvudcentralen. Enda säkring före de tre blir då dina 25 A mätarsäkringar. Och då får du genom fördelning över faserna lägga belastningen jämt så har du tillgång till max oberoende var i dina delar du tar ut.

Och resonemangen kring selektivitet kan du i såna här fall glömma det ger inget att försöka nå det med16, 20, 25 A överliggande säkringar. Ger bara en förvirrande uppbyggnad både praktiskt och i skrift tex via de vanligt förekommande oegentliga orden huvud- undercentral.

Även frågan kring utlösningsvillkor för huvudledningarna kan du i princip bortse från i ditt beskrivna fall. Med 6 mm2 på kablarna till de två längre bort liggande centralerna och 25 A är det svårt att få problem där. Och på marginalen för det mer viktiga att grupperna där ligger inom villkor tar den lokala JFB i så fall hand om.

Så ligg på i frågan och försök få det åt det här hållet. Du får begära mer och bättre motiv för varför du har fått det gjort så här. Ser ju annars ut att vara snyggt och prydligt på alla sätt, en bra början.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ser inte så bra på bilden, men ser ut som centralen ovan mätaren inehåller 12 dvärgar, förstår jag TS rätt har men avsäkrat vissa undercentraler från denna box med C20?

Och nu har problem uppstått..
Är det då en specifik 3-fasgrupp som löser ut till samma UC? Ser ut som 1-poliga dvärgar, då slocknar inte hela UC.

Har lite svårt att förstå varför ni valt denna lösning men den skulle kunna fungera, beroende på vad ni har för laster, kan man få ner dessa så dvärgarna inte löser är problemet borta, jag personligen hade föredragit någon annan lösning.

Är anledningen till uppdelningen att centralerna matar olika brukare? Är på ganska många ställen där man exempelvis gör om sitt hus till ett par lägenheter och hyr ut till barnfamiljer, i många av dessa fall krävs en ordentlig förstärkning av inkommande el, uppsäkring till 35A vilket medför ny serviskabel, mätartavla och eventuellt förstärkning i nätet.
 
Redigerat:
Tack för era svar, har fått en bra uppfattning om vart jag ska styra detta. Elektrikern är medgörlig så med er input ska detta nog gå bra.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.