Hej, vi har nyligen flyttat in i nyköpt hus. När vi var på visning i oktober så såg/upptäckte jag ingen spricka som på bilden. När vi flyttade in i mars så syns det väldigt tydligt.
Är det bara en spricka eller möjligt fuktskada?
Tidigare ägarna har försökt dölja det med silikon.
 
  • Spricka längs med en vitmålad vägg och tak i ett hörn, med möjlig silikonfyllning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka längs vägg och tak i ett hörn där en träbjälke möter med spår av silikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tydlig spricka längs med en vitmålad balk i taket, möjlig fuktskada, synliga fönster och trälandskap utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
M Moo63316 skrev:
Hej, vi har nyligen flyttat in i nyköpt hus. När vi var på visning i oktober så såg/upptäckte jag ingen spricka som på bilden. När vi flyttade in i mars så syns det väldigt tydligt.
Är det bara en spricka eller möjligt fuktskada?
Tidigare ägarna har försökt dölja det med silikon.
Ser ut som en spricka, men det betyder ju inte att fukt inte tar sig in..
Det bör nog fastställas varför den där sprickan finns överhuvudtaget... Ser inte bra ut..
 
Jo precis. Besiktningsman från Anticimex åt hemförsäkringen Folksam ska komma förbi nästa vecka och titta på huset generellt och inte just detta. Är det något jag kan be honom undersöka djupare med fukthalt och konstruktion eller är det utanför deras område ?
 
Fråga hellre nån annan, Anticimex är bara ett gäng skojare som jag ångrar att jag någonsin haft att göra med och kommer sky de som pesten så länge jag lever. Angående din spricka kan jag tyvärr inget som sådant, men säkerligen finns det många som kan svara. Lycka till!
 
Vad är det för typ av vägg? Är det regelvägg med gips eller nåt annat?
 
S Stefan1972 skrev:
Vad är det för typ av vägg? Är det regelvägg med gips eller nåt annat?
Hej, det är regelvägg med gips ja.
 
Tomture61
Sprickor kan uppstå i skarvar mellan gipsskivor .
Dessa sprickor blir raka , följer skarven mellan skivorna eller pappremsan .
 
  • Gilla
Moo63316
  • Laddar…
S
Det kan vara att balken satt sig lite och lagt tryck på gipsskivan alternativt finns det en skarv där och huset har rört sig lite. Svårt att säga utan att kunna känna om väggen buktar ut eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.