Är det någon som vet om man kan använda spackel som har möglat? Vi har en spann med bostik lättspackel för vägg som har stått ett tag och möglat på ytan. Är det förstört eller kan man ta bort möglet och använda det ändå?
 
Jag har skrapat bort möglet och använt spacklet, minns naturligtvis inte var jag spacklade, men några direkta bekymmer har jag inte upplevt.
 
Är det inte värt 300:- för att vara säker på att man inte spacklar in mögelsporer i väggen?
 
Efterhand som spacklet torkar, förlorar möglet sina möjligheter att tillväxa, fukt är förutsättning för detta. Och mögelsporer finns naturligt överallt........
 
Visst är det värt 300:- men nu är det så att jag hittade en spann med spackel som blivit över sen i somras...och jag tänkte att funkar det kunde jag börjat spackla nu ikväll. Har ingen möjlighet att köra och köpa nytt spackel idag och har man väl börjat renovera vill man ju inte gärna vänta...

Dessutom känns det som att det alltid blir så...man får hälften över och slänger det!
 
karin_h skrev:
Efterhand som spacklet torkar, förlorar möglet sina möjligheter att tillväxa, fukt är förutsättning för detta. Och mögelsporer finns naturligt överallt........
Ok, det visste jag inte :)

Tänkte bara att det är så noga att tvätta bort mögel överallt innan man målar. Att då lägga upp mögel på en vägg som inte hade det tidigare verkade konstigt. Men nu vet jag bättre.
 
Men jag tänkte ju dessutom ta bort de översta lagret...alltså allt mögel och lite till...är det ändå mögel i resten då?

Och nej jag skulle inte äta t.ex sylt som blivit möglig även om jag tagit bort det översta lagret... :)
 
Att man tvättar bort möglet före man målar är väl en lite annan grej, färgen kan ju få svårt att fästa, och har man otur kan det väl slå igenom fläckar.
Tror inte det finns mögel kvar om du skrapar bort det som är angripet, såvitt jag vet växer det bara ytligt.
Förresten - äter du grönmögelost ??? :))
 
Ja jag älskar mögelost... ;)

Men det är lite skillnad ändå va? :) mot möglig sylt alltså...sylt ska ju inte vara möglig!

Nej jag tror inte det är nån fara att använda spacklet...hann inte igår och får väl se om jag sätter igång nu i eftermiddag!
 
Tror inte möglig sylt är så farlig heller, men möjligt att det finns mer mögel i det än bara på ytan eftersom den är vattnigare i konsistensen. Vad jag menar är att man inte behöver vara rädd för allting (men inte dumstursk heller). Är nog andra mögelarter i ostarna dessutom.
Om spacklet - för att återvända till ämnet - verkar bra i konsistensen och inte luktar illa kan du nog använda det, dvs jag hade gjort det om jag varit du.
 
Ta och släng burken och köp en ny burk. Har du väl spacklat in möglet i väggen om än så lite så kan du få problem i framtiden. Säger inte att det måste bli så men har varit med om mögel i väggarna pg av spackel med mögel i.
Anders
 
Men Anders, det förutsätter väl att det finns fukt i väggen, mögel växer inte i torrt underlag - jämför knäckebröd och vanligt bröd i plastpåse?!?! Så jag undrar vad du spacklade in för något och vad som sen hände - har du huset uppvärmt året om eller kan det växa svala fuktiga höstar? Eller så finns det någon särskilt elakartad spackelmögelsort ;)
 
Tack för alla råd...sambon kom hem med nytt spackel igår så denna gången blev det inte det gamla spacklet iallafall! :)
 
Mina synpunkter var inte av egen erfarenhet utan berättelser utav andra.
Anders
 
Anteckning till mig själv : låt inte karin hjälpa till vid fukt och mögelskador. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.