La ny trall på fram- och baksidan förra året och upptäckte för ett par veckor sedan att allt är svartprickigt.
Men även virket som suttit ett år längre blivit prickigt.

allt är tryckt virke.

npgon som vet om detta är normalt då virket åldras eller om allt är mögelangripet?
 
  • Tryckt trätrall med svartprickiga fläckar, möjlig mögelangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trall av tryckt virke med svartprickiga fläckar på ytan som kan tyda på mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trall av tryckt virke med svarta prickar som kan vara mögelangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckt virke är motståndskraftigt mot röta men det kan fortfarande växa mögel på det.
 
J Jockose skrev:
normalt då virket åldras eller om allt är mögelangripet?
Helt normala mögelangrepp tycker jag.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Helt normala mögelangrepp tycker jag.
Ok.
Kan Biokleen Mögel- och Algfritt vara värt att spruta på?
 
Testa Prick Fri (Jape) som är avsett för svartmögel och tar även annan påväxt.
 
  • Gilla
Jockose
  • Laddar…
J Jockose skrev:
Kan Biokleen Mögel- och Algfritt vara värt att spruta på?
Vet inte vad de innehåller men mitt standardtips för "mögeltvätt" är en billig "klorinkopia" från ÖB/Rusta/Dollarstore för en dryg tia. Misstänker att den mest utmärkande egenskapen hos diverse specialmedel mot mögel är priset.

Mögel utomhus på en trall ser jag som vilken oönskad smuts som helst och rengöring är lösningen om man vill bli av med det estetiska problemet. Några andra problem ser jag inte.
 
  • Gilla
Jockose och 1 till
  • Laddar…
Klorinbaserade tvättmedel fungerar också utmärkt, det man ska beakta är att de också har en blekande effekt som kan påverka utseendet. Det renodlade som jag tidigare gav exempel på är för att ta bort påväxt och om behov finns att ta bort "skit" så behöver det sedan användas ett rengöringsmedel.
Om det finns påväxt med svarta prickar/fläckar, spruta på Prick Fri, lätt bearbetning med borste, låt torka in en halvdag och sedan på med tvättmedel. Gör så även vid målning.
Är det mesta dels algpåväxt på trall och grönt kör jag med Grön Fri men har också använt ogräsättika och tycker de är likvärdiga, ättikan kan lukta i några dagar och är lite billigare.
 
  • Gilla
Jockose
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Klorinbaserade tvättmedel fungerar också utmärkt, det man ska beakta är att de också har en blekande effekt som kan påverka utseendet. Det renodlade som jag tidigare gav exempel på är för att ta bort påväxt och om behov finns att ta bort "skit" så behöver det sedan användas ett rengöringsmedel.
Om det finns påväxt med svarta prickar/fläckar, spruta på Prick Fri, lätt bearbetning med borste, låt torka in en halvdag och sedan på med tvättmedel. Gör så även vid målning.
Är det mesta dels algpåväxt på trall och grönt kör jag med Grön Fri men har också använt ogräsättika och tycker de är likvärdiga, ättikan kan lukta i några dagar och är lite billigare.
Toppen.
Tack för bra svar Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.