Hej,

I samband med en tilltänkt invändig ytskiktsrenovering framkom det att hela fasaden hade släppt med ett antal centimeter! Dålig på det tekniska, men man åtgärdade det med ett nytt ramverk och att "skruva tillbaka" fasaden.

När radhusen byggdes 1961 var det puts som gällde, men man ändrade till en plåtfasad på 80-talet.

Nu till frågan. När man plockade bort plåten såg det ut som på bilderna, dvs vad som i mina ögon ser ut som mögel på isoleringen och det ligger extremt tätt med isolering mot plåten. Det är blåbetongväggar och huset står på berggrund så det är redan höga radonhalter och jag undviker gärna fler hälsorisker.

Eller, ser det här helt normalt ut och en naturligt åldrande för isolering?

Tacksam för svar!
 
  • Vägg med slitet tegelmönster, övermålat och delvis täckt av obehövlat trä. Området verkar vara i förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsfasad med sprucken puts, träpanel, fönster och takutsprång mot blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte mögel utan när luften rör sig så agerar isoleringen som ett filter.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det är inte mögel utan när luften rör sig så agerar isoleringen som ett filter.
Toppen, tack för snabbt svar!

Skönt att kunna boka av det från listan från saker man har gått och funderat på länge 🙏
 
Eftersom plåten ser ut att ha suttit tajt mot isoleringen är missfärgningarna troligtvis pga kondens och eventuell rost från plåten. Hur såg plåten ut på baksidan?
 
Centano Centano skrev:
Eftersom plåten ser ut att ha suttit tajt mot isoleringen är missfärgningarna troligtvis pga kondens och eventuell rost från plåten. Hur såg plåten ut på baksidan?
Jag tog en hel del kort den dagen, men nu när jag tittar igenom alla bilder så var det naturligtvis ingen på den borttagna plåten och jag kan heller inte minnas att jag la märkte till skicket tyvärr.
 
Centano Centano skrev:
Eftersom plåten ser ut att ha suttit tajt mot isoleringen är missfärgningarna troligtvis pga kondens och eventuell rost från plåten. Hur såg plåten ut på baksidan?
Jo det bruna är ju en sak men det jag trodde ts menade var där pappen är borta och isoleringen syns. Där är den svart.
 
S Stefan1972 skrev:
Jo det bruna är ju en sak men det jag trodde ts menade var där pappen är borta och isoleringen syns. Där är den svart.
Så är det troligen, särskilt när putsen ser ut att saknas på stora ytor så är det inte helt vindtätt. Sen kan man säkert misstänka att det även finns påväxt i någon form.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.