Hej

Läste i en tråd här på forumet att linoljefärg kan mögla.

Jag är i mitten av ett stort renoveringsprojekt av 12 st gamla fönster som jag håller på att måla med Ottossons linoljefärg och blir alldeles förskräckt när jag läser detta. Jag har blivit rekommenderad denna färgen av en fönsterrenoverare som sa att den var kanon.
När man sen kommer till färgaffären som säljer jotun och alcro så säger de att jag inte ska använda linoljefärg utan hellre jotuns färg.

Jag blir alldeles villrådig. Ifs så är jag supernöjd hittils och tycker att linoljefärgen slår alla andra färger jag målat med utseendemässigt. Men gör jag rätt, att välja linoljefärg?

Är det verkligen så, att den kan mögla?

Vad säger ni? Är det någon som har någon längre erfarenhet av linoljefärg som kan råda mig....??

Vicke
 
Det kan växa mögel på all färg, även linoljefärg.
 
Det kommer även mögel på jotuns fönsterfärg......
 
Linolja är en vegetabilisk olja som kan mögla. Syntetiska färger innehåller mer gifter för att stoppa mögel. Men på senare år har de syntetiska färgerna blivit så dåliga att dom möglar också.

Det är skillnad mellan olika tillverkare. Läs Folksams färgtest. (Vet ej om ottossons färg är med i den testen).

Det var jag som hade detta problem med mögel på linoljefärgsmålade fönster. Kommer ej ihåg vilket fabrikat det var på färgen jag använde. Problemet uppstod när jag penslade på linolja på dom målade fönstrena för att öka glansen och sedan blev det en regnig sommar. Vet ej om det hade blivit så om jag inte hade gjort penslat på oljan .........

Jag föreslår att du frågar din fönsterhantverkare vad han har för erfarenhet av mögel och vad man gör åt det om det uppstår.
 
Jag vill minnas att zinkvitt pigment motverkar uppkomst av mögel. Förr användes blyvitt men det är lite väl giftigt.
 
Jag har sett stora skillnader mellan fabrikat eller kulör.
Jag har målat en dörr med grön nordsjö linoljefärg, den har möglat.
Fodrena runt dörren är målade med vit linoljefärg (fabrikat?) för två år sedan och dom har inte en prick.
 
Hej!

Jag har läst på Allbäcks (linoljeprodukter) hemsida för något eller ett par år sen (tyvärr har de tagit bort det) att det beror på hur ren linoljan är från proteiner hur mycket den tenderar att mögla, mao mindre renad från proteiner destå mer mögel. Konakta dem och fråga! De verkar väldigt kompetenta i ämnet!
http://www.windowcraft.se/sv/index.php
 
Ja, Linoljefärg möglar precis som de flesta andra färger.
Ämnena som en gång i tiden gjorde linoljefärgen bra är förbjudna och borttagna (ex. bly).

/Fredrik
 
utapåliggande mögel går lätt att tvätta bort, såväl som på fönster som fasad!..uppkommer ofta på sommaren. Inget att oroa sig för. Snarare ska man oroa sig om man målat med moderna plastinnehållande färger som inte impregnerar och skyddar träet...så kör du på med linoljefärg. Det är det bästa.
 
  • Gilla
mariaekelof
  • Laddar…
Jag har blandat Alcro linolja och pigment till vit färg, det har möglat efter ngt år.
Men jag hade tagit vad som helst, det visade sig att en del av pigmentet var krita, det blev inte SÅ täckande :rolleyes:

Efter mögeltvätt har jag målat Ottosons vit linoljefärg på samma ställe och det har inte möglat.
Vad jag förstått är de stora tillverkarnas linoljefärger inte alls lika "fina" och rena som Ottossons.
 
Jag har målat med Ottosons Linoljefärg (Vit titanzink) och kan meddela att även den har fått mögelprickar på ytan nu efter 4 år. Är helnöjd med färgen som sådan men mögelfri är den inte.....

/Ingenjören
 
Det är otroligt stor skillnad på linolja och linolja. Ottossons brukar ha ett gott rykte. Om du verkligen vill ta hjälp av någon som kan linoljefärg så kan du testa att kontakta Färgarkeologen. Googla så hittar du.

Annars är det viktigt att inte måla för tjockt, färgen ska verkligen arbetas. Tar man så mycket färg att det är enkelt att släta ut över hela ytan blir det ofta för tjockt. Det ska vara jobbigt att måla med riktig färg. Tjocklek på färglager osv har stor betydelse för eventuell mögelpåväxt i framtiden.

Linoljefärg har man använt i många många år. I relation till det är de moderna färgerna (Jotun/Nordsjö osv) knappt ens torra bakom öronen.
 
Ja håller med, det är skillnad på olika linoljefärger. Var det inte folksam som gjort ett test med olika färgtyper och olika tillverkare?

Majjijann: På vilket sätt har färglagrets tjocklek betydelse för mögelpåväxt?
 
Dr_Jekyll

Det är nu mitt guldfiskminne träder in. Jag hänvisar återigen till min guru i ämnet, Färgarkeologen.

Det jag minns är en bild på två brädor målade med linoljefärg. Den ena med ytterst tunna lager och den andra med endast lite för tjocka lager, i övrigt var brädan av samma virke, exakt samma typ av färg användes, målades i rätt klimat, m.m..

Detta var resultatet av en diskussion, mellan en färgtillverkare och en doktorand inom ämnet, om vikten av att måla tunt.

Dessa två provbrädor fick stå ute precis som de brukar när man testar färg. Efter x antal år visar bilden att mögelpåväxten är avsevärt högre på brädan med tjocka lager färg.

Det som egentligen är intressant i det här fallet är det jag inte kommer ihåg. Förklaringen till varför det blev på detta viset. För en förklaring fick vi. Väl underbyggd av fakta och forskning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.