B
Tacksam för synpunkter om jag bör montera mögelstopper eller ej.
Vi håller på att byta papp och pannor, i samband med detta är det ju enkelt att montera stoppers. Men, är det nödvändigt eller ej? Kanske det är bra i förebyggande syfte med kommande fuktigare klimat? Vad vet jag?

Vinden ser ut såhär, ingen takfoftsventilation, en ventil vid vardera gaveln bara. Inga problem med mögel hittils. (byggt 1964) Har förändrat situationen på vinden gentemot tidigare genom att lägga golv på halva vinden samt monterat större lucka med stege.

Mögelstoppers eller ej?
 
Ej. Ökad ventilation sänker värmen och kan därmed öka fuktutfällning. Mögelstoppers kan därmed bli mögelgoers. Men antagligen gör de varken till eller från.
 
Redigerat:
B
de som byter taket till oss aäger att man bör ha dessa, inga nya hus bygss utan stoppers. Jag håller med dig och menar att om det fungerat sedan -64 så behövs de inte. Men, jag kan för lite om detta, tacksam för fler svar.....än hinner jag stoppa minteringen:)
 
hej samma med mig ifjol när jag la om mitt tak,huset byggt-46,snickarna sa att det inte behövdes,har det fungerat hitills så fungerar det o jag har heller ingen takfotsventilation
 
B
Jag har låtit montera det, skulle det innebära problem så kan man plugga dessa, men skulle det visa sig vara nödvändigt att montera senare så blev det mer jobb. Nu när ändå alla pannor är borta så gick det snabbt att montera. Får låta tiden utvisa om de behövs eller ej.
 
B
Kom att tänka på en sak, har nu stoppers längs upp mot nocken samt längst ned. På kallvinden går min isolering ända ut mot taket. Då kommer det väl inte att bli ngt flöde? Bör jag ta bort isoleringen längst ut eller?:confused:
 
Längst ut mot takfoten slår du upp läkt i taket som du sedan skruvar fast skivor av masonite på. Då skapar du en luftspalt närmast taket och i detta utrymme monterar du din mögelstopper.

Om du inte har några problem idag skulle jag inte röra ventilationen alls. Se till att luckan verkligen sluter tätt, använd fogskum för att täta runt luckans ram. Det är väldigt viktigt att det är tätt.

Den dag du bestämmer dig för att tilläggsisolera, DÅ ska du se upp och fundera över ventilationen. Antagligen är inte mögelstoppers rätt melodi då heller.
 
B
Ja nu sitter de där i alla fall. Hade jag fått lite mer tid att besluta hade jag kanske inte låtit montera. Grannen håller på att byta tak samtidigt som vi, han hade beställt stoppers och jag blev tillfrågad av byggarna om inte jag skulle ha. De rekommenderade verkligen att montera dessa, så jag sade ja. Men, som sagt nu sitter de där. Har du någon bild eller illustration på hur luftspalten skall se ut?
 
B
Jag får allt ta och snacka med byggaren. Om det nu är så att de rekommenderat stoppers och jag sen måste låta göra eller själv göra luftkanaler så får de minsann se till att fixa det åxå. Om det nu är som du säger (vilket jag finner sannolikt) att man måste skapa luftkanaler från de stoppers som sitter vid takfoten upp till vindsutrymmet så är det ju ett moment till som de inte upplyst om.
 
Så här kan det se ut med färdiga produkter, du förstår principen.

http://www.feab.se/gds/komplett.asp

Om mögelstoppershålen sitter ovanför överkant på din isolering så är det ju inget problem med att det täpps för. Dock bör dom väl sitta långt ner för att fungera optimalt.

Detta ger lite mer info på detta område också:

http://www.lfs-web.se/vind-ventilation.htm
 
  • Gilla
Tob74
  • Laddar…
B
De övre sitter ju uppe vid nock, men de undre en bra bit ned mot takfoten. I vitt vindsutrymme ligger det isolering ända ut mot taket, de undre stoppers ligger alltså en bit nedanför isoleringen. Alltså måste jag ha en lösning typ den du skickade bild på!?!

Tack för bilden, gör det lättare att visualisera hur det ska se ut.
 
Ja, då behöver du någon typ av lösning som gör att isoleringen inte täpper för hålet.

Det handlar ju också om att hela undertaket ska ventileras eftersom det där kan kondensera vatten vissa perioder. Om detta sker i isoleringen blir den blöt.
 
  • Gilla
Pernilla81
  • Laddar…
B
Precis, HELA undertaket ska ju ventileras, det har ju aldrig skett tidigare då ju isoleringen täppt till. Kanske var det inte så dumt att montera stoppers då jag ju uppmärksammade detta....:)
 
olha00 skrev:
Precis, HELA undertaket ska ju ventileras, d
....om man nu tror på att ventilera vinden i ett gammalt hus.

Jag gör inte det längre.

Men om man gör det ska det väl göras rätt iaf...:)
 
B
Exakt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.