Jag håller på att lägga nytt tak på mitt gamla stenhus, och jag har hört från en del som varit här och lämnat offert att jag skall sätta in mögelstoppar, andra säger att det inte skall sättas...
Vad är rätt?
Ovanvåningen är inredd, med ett loft ovanför. Det går luftspalter ner längs taket, men de har inget utlopp vid takfoten, utan är täta där.
Ventilationen på loftet är otillräcklig (en liten ventil i var gavel, söder och norr) och jag har därför blivit rekommenderad att sätta en fläkt med spiro-rör som ska hjälpa till att få upp luftflödet där uppe.

Jag vill veta om cirkulationen påverkas något om man sätter mögelstoppar, vilket en del säger, medan andra säger att de inte alls har den funktionen, utan används bara vid isolerade tak ifall man hindrar luftflödet med t ex en tvärregel när man skall sätta ett takfönster eller annat.
 
De är ju till för att få ventilation från takfot till nock om man inte kan ha ventilation mellan gavlarna.

Sent from my GT-I8150 using Byggahus
 
Det är inte alltid ökad ventilation ger bra resultat, tvärtom så kan det försämra klimatet på vinden. Hur ser ventilationen ut idag? Har du problem med fukt/ mögel?
 
Det står väldigt still på vinden. Det verkar vara tendens till att börja bli mikrobiella angrepp om man kan säga så.
 
Det är inte säkert att ökad ventilation löser ditt problem. Det kan förvärra det istället. Sök på forumet och du kommer finna många trådar som handlar om vinds problem.
 
Då kanske man ska ta in en oberoende konsult ($$$$$$$)?
 
Nu diskuteras det nog två olika saker.
Problem 1: Det är en isolerad vind som helt korrekt har en luftspalt mellan isolering och yttertak. För att luftspalten skall fungera behöver luften kunna vandra fritt. Öppna upp i takfötterna, och om luften inte kan vandra fritt förbi/utigenom taknocken så skall det enl min mening dit mögelstoppers. Om luften står still gör luftspalten ingen nytta....

Problem två: Det är dålig luft i den inredda vinden. Löses med ventiler (om ni inte har en värmeväxlare eller annat som skall återvinna värmen)

Om det däremot handlar om en oisolerad vind så är det andra råd som gäller ;-)
 
Att det står still på vinden är inget problem, det är luftfuktigheten som är boven. Skaffa en pålitlig fuktmätare och mät innan du gör något är mitt tipps.
 
Problem 1: Det är isolerat neråt på den oinredda delen (loftet). Där står luften stilla. Dock är det inte isolerat uppåt (mot spånten).
Jag skulle själv vilja öppna upp i takfoten. Det är (och har alltid varit) spåntat ända upp i nocken. Alltså ingen möjlighet för luften att ta sig ut det hållet heller.

Problem två: Den inredda vinden funkar utmärkt. Alltså inget problem.
 
Larsa skrev:
Nu diskuteras det nog två olika saker.
Problem 1: Det är en isolerad vind som helt korrekt har en luftspalt mellan isolering och yttertak. För att luftspalten skall fungera behöver luften kunna vandra fritt. Öppna upp i takfötterna, och om luften inte kan vandra fritt förbi/utigenom taknocken så skall det enl min mening dit mögelstoppers. Om luften står still gör luftspalten ingen nytta....

Problem två: Det är dålig luft i den inredda vinden. Löses med ventiler (om ni inte har en värmeväxlare eller annat som skall återvinna värmen)

Om det däremot handlar om en oisolerad vind så är det andra råd som gäller ;-)
Förr var det som du säger, men det är inte alltid ökad ventilation hjälper snarare tvärtom. Idag gäller det att ha lagom ventilation för att hålla ett bra klimat på vinden, man rekommenderar att sätta igen takfotsventilationen och bara ventilera med ventiler på gavlarna.
Det gäller att hålla RF under 70% för att slippa problem. Det gör man inte genom att bara ventilera mera.
 
igstar skrev:
Problem 1: Det är isolerat neråt på den oinredda delen (loftet). Där står luften stilla. Dock är det inte isolerat uppåt (mot spånten).
Jag skulle själv vilja öppna upp i takfoten. Det är (och har alltid varit) spåntat ända upp i nocken. Alltså ingen möjlighet för luften att ta sig ut det hållet heller.

Problem två: Den inredda vinden funkar utmärkt. Alltså inget problem.
Ok, då missförstod jag, trodde att det var yttertaket som var isolerat. Att få kontroll på klimatet i en oisolerad vind kan vara komplicerat och jag överlåter med varm hand till någon annan att komma med rekommendationer :)
 
Hur gjorde du med detta, och hur gick du tillväga? Jag har samma förutsättningar och vet inte vad jag ska göra inför höst/vinter.

Snickarn som var här rekommenderade att öppna upp vid takfoten och byta, bättra på isolering i vindsgolvet. Idag sågspån. Därigenom ska mindre varmluft komma upp från huset, samtidigt som ventilationen skulle öka rejält.
 
Eftersom innertaket var isolerat hade vi inte problem med kondens pga uppvärmning nerifrån. Ventilationen behövdes inte heller göras något åt tydligen eftersom luftfuktigheten verkade ligga i rätt nivåer.

Dock skulle jag vilja rekommendera dig, frimson, att byta ut sågspånen om du inte tycker att det är för mycket jobb med det... De är ganska så oekonomiska rent isoleringsmässigt sett.
 
igstar skrev:
Dock skulle jag vilja rekommendera dig, frimson, att byta ut sågspånen om du inte tycker att det är för mycket jobb med det... De är ganska så oekonomiska rent isoleringsmässigt sett.
Åh, det låter ju som att du inte hade några problem ändå då. Så bra!

Jaså, det blir stor skillnad att byta ut sågspånen. Då ska jag göra en sådan förändring. Kommer inte hinna med det denna höst dock. Tack för tipset!

Vad gäller min vind kommer jag att låta där stå en luftavfuktare i vinter och i övrigt ha det ganska oventlierat. Så får jag se om det gör saken bättre.

Och så elda en del i kaminen förstås så att murstenen värms upp då och då.
 
Står en del konstigheter i tidigare inlägg. Som att uppvärmning nedifrån skulle orsaka kondens och att isolering av innertak skulle minska problemet. Jag vill ha det till precis tvärtom. Värmeläckage (ej samma som att luft läcker upp) minskar risken för mögelproblem eftersom temperaturen på vinden höjs, precis som när murstocken värmer. Mer isolering sänker tempen = större risk för kondens. Det är inte VÄRME som orsakar kondens utan varm luft som kyls av, t.ex på en kall (välisolerad) vind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.