Hej!
Tänkte höra om nån kan tipsa vad vi ska göra så här är det:
Sedan 2-3 veckor tillbaka har vårt dricksvatten börjat lukta och nu senaste veckan fått en stark möglsmak (i still med fuktskadat förråd mögellukt). Vi har kommunaltvatten och har kontaktat kommunen men inget händer. Vågar vi dricka vattnet? Hjälper det att koka det?
Om vi spolar riktigt länge 15-30min i alla kranar i huset går mögellukten bort för att sen komma tillbaka på nån timme.
Är det här farligt för våran nu 9 månaders dotter? Magkänslan säger ja och jag kokar allt vatten till henne men inte det vatten som hon badar i tex!
Vi var bortresta under några dagar och när vi kom tillbaka smakade vattnet så starkt att det var helt odrickbart men så spola vi ett bra tag och då gick det över.

Vi har en byggnad på tomten som är mögelskadat kan det på något sätt komma in i dricksvattnet? Vi har kollat vattenmätaren och vi verkar inte ha en vattenläcka.

Kan vi kräva att kommunen kommer och tar prover på vattnet? Eller är det lika att vi själva agerar och tar egna prover?

Har pratat med en på vattenverket i min kommun och tydligen har de bytt kolfilter nyligt. Vet fler som känt avatt vattnet smakat konstigt. Bla han på vattenverkets fru. Våra närmsta grannar känner inget.

Men vad är det som händer när vattnet "står still" hos oss och att det då skapas mögellukt?

Det är för tidigt för vårflod som brukar ge "dy-smak" på vattnet.

Tacksam för alla svar!
 
Att det blev värre efter några dagars "stillestånd" tyder väl på att något läcker in i systemet och det blir då en högre koncentration om vattnet inte används/späds, antingen helt enkelt genom att en större mängd vad-det-nu-är läcker in eller att det som har läckt in hinner "växa till sig".
Är det likadant i alla kranar? Om ni låter en kran vara oanvänd några dagar och sen luktar/smakar på det första vatten som kommer ur den kranen, vad händer då? Är det värre än i de andra kranarna som använts regelbundet så borde det vara något som så att säga mognar till sig i själva vattnet. Är det inte värre än i de andra kranarna så borde det vara något som läcker in i systemet i ett stadigt flöde innan det kommer in i huset, typ.

Det borde ju iofs vara så att med övertryck i systemet så ska det inte kunna komma in något utifrån. Ska vara tidigare i systemet i så fall... Men då är det märkligt att dina grannar inte märkt något....

Eftersom det är en niomånaders flicka inblandad så skulle jag nog kolla om man kan kräva av kommunen att prova vattnet. Vill de inte göra det omedelbart hade jag nog gjort det själv. Bums. Drick köpevatten så länge. Kokat kan väl vattnet användas men inte annars... Om nu inte någon annan vet vad det är och har en konkret lösning på problemet.
 
Kolla så att ni inte har några rörstumpar från demonterade handfat eller dylikt, där vattnet inte cirkulerar/byts ut.
 
Är det likadant i alla kranar i huset? Är det bara kallvattnet som är påverkat?
Finns det något tappställe som sitter nära eller direkt vid inkommande vatten som ni kan testa?
Eftersom det är tryck i systemt verkar det konstigt att något skulle "komma in" utifrån. Då ligger det närmare tillhands att tro att vattnet letar sig runt på felaktiga vägar i huset. T ex att varmvatten som stått still blandar sig med kallvattnet.
Det är inte så att det sitter något filter under diskbänken för kallvattnet som någon tidigare ägare satt dit för att filtrera dricksvattnet?
 
Bor ni i slutet på gatan och ligger sist på slingan?
Har varit med om det en gång på kommunalt vatten. Och då fanns det en läcka på vattenledningen.

Luktar det så starkt som du säger skulle jag hälla upp det på flaska och åka in med det. Om inte annat så får dom kontrollera det åt er.

Du kan också ta prover själv genom bla Eurofins.
 
Enligt Livsmedelsverkets föreskrifter slvfs 2001:30 paragraf 16 bland annat att:

"16 § Den som producerar dricksvatten eller tillhandahåller det från en distri- butionsanläggning skall
− undersöka om det innebär någon risk för människors hälsa att kvalitetskraven i bilaga 2 inte uppfylls,
− så snart som möjligt vidta de åtgärder som är nödvändiga för att kvalitetskraven i bilaga 2 skall uppfyllas,
− vidta åtgärder även om inte något gränsvärde i bilaga 2 överskridits, om dricksvattnet kan utgöra en hälsorisk, och
− genast informera tillsynsmyndigheten, när omedelbara åtgärder för att skydda människors hälsa behöver vidtas.
Vid bedömningen av vilka åtgärder som behöver vidtas enligt första stycket skall hänsyn tas bland annat till i vilken mån kvalitetskraven inte uppfylls.
Första stycket gäller inte om det beror på fastighetsinstallationen eller un- derhållet av denna att kvalitetskraven i bilaga 2 inte uppfylls eller att åtgärder av annan anledning behöver vidtas. I sådana fall skall i stället fastighets- ägaren informeras om att det finns behov av åtgärder.

Kommunen är skyldiga att hjälpa dig.

En väg att gå kan vara genom er kommuns tillsynsmyndighet ofta kallad miljö och hälsa eller liknande.
 
Hej!
Nu på morgonen tog vi vatten direkt från tappkranen efter att vattnet stått still ca 8h och det vattnet luktade och smakade stark av mögel. Så då borde det inte vara något i vårt hus?

Stämmer att vi bor sist på ledningen! Vi bor 2 mil utanför stan och på en återvändsgränd/avstickare och när vi ej använder vattnet står det nog still en rel lång sträcka.

Haft kontakt med hälsoskyddsinspektören som idogt hävdade att det är omöjligt att det är fel på vattnet... Vid vattenstationen ja men något händer ju på vägen!

Tjänstemännen i min kommun är inte på tårna alla gånger tyvärr:(

Vi kokar ju vattnet nu till min dotter men frågan är om kokningen verkligen hjälper mot mögelsporer? Mina föräldrar bor inne i stan och har känt av samma mögelsmak i vattnet så det känns inte som ett alternativ att ta vatten från ett annat ställe!
 
En granne till mig hade också problem med sitt vatten (kommunalt) det smakade illa det togs vattenprover men det var inget fel enligt prover.Men grannens vatten smakade fortfarande illa så dom lyckades få någon från Va att smaka på vattnet och det smakade illa även för de. Det slutade med att vattenledningen grävdes fram och då var det någon typ av gummislang/rör som grävts ned på 60talet som gav smak till vattnet efter byte till nya rör så var vattnet bra. Så om dina rör/slangar i marken är från tidsperioden 60/70tal kan det vara det som är problemet.
 
Då skulle jag ringa tillbaka till den inspektören och be honom att skriftligen redogöra för hur just deras vattenledningsnät aldrig kan gå sönder!
Åk ditt med vattnet så får dom lukta själva.
 
Hej!
Jag har varit in till kommunen med vattnet, hälsoinspektörn satt i telefon men min mamma som jobbar på kommunen skulle visa henne vattnet. Sen var de egentligen inte intresserade av det vattnet utan isf att de kommer till oss och tar prover. Träffade en som bor i samma by som oss men rimligtvis inte efter samma ledning utan i en annan avkrok och hon har oxå känt mögelsmak på vattnet i 2 månaders tid. Vi bor ca en km från varandra.
Hälsoinspektören hade sagt till min mamma att man alltid måste spola i 5min, att det är något man får räkna med:x Men när smaken ökar när vattnet står still så oroar det mig att om det är något som växer till i vattnet. Och mögel är allt annat än nyttigt.

På kommunen hänvisar de till ett nytt kolfilter och att det kan ge konstig smak på vattnet. Men då ska ju inte "smaken" växa till när vattnet är stillastående är min egen fundering.

Ja borde be om att få skriftliga svar!
 
Hemmakatten
Mitt råd är precis likadant som många andras, dvs. se till att ta ett vattenprov själva. Jag skulle definitivt varken bada eller låt bebisen dricka vattnet innan man vet vad som är fel. Med en vattenanalys i handen kan du lättare kräva kommunen på åtgärder såvitt det inte beror på ert egna rörsystem.
 
När man byter kolfilter på en kommunalanläggning så är det inte ett filter utan ett batteri av filter. Det är inte så att man släpper ut råvatten under tiden man byter. Man har minst fyra tuber och byter dom två och två.
 
Får man fråga vilken kommun det gäller?
 
Blev lite fart på kommunen tillslut då de mottagit flertalet klagomål från flera håll runt om i kommunen att vattnet är odrickbart. De har tagit prover "nära oss" som jag hoppas är skickade på snabbanalys och då kommer svaret inom en dag annars en vecka. Och hälsoinspektören hade inte gett oss rådet att spola lite extra utan sagt att denne själv alltid gör det.

Verkar som att hela kommunen är berörd inte någon enskild del eller by och extra drabbade blir de där vattnet står stilla.

mogge_73 skrev:
När man byter kolfilter på en kommunalanläggning så är det inte ett filter utan ett batteri av filter. Det är inte så att man släpper ut råvatten under tiden man byter. Man har minst fyra tuber och byter dom två och två.
Nej precis men smaken kan ha uppstått i samband med bytet/påfyllnad av filtret. Då stora delar av kommunen verkar drabbat så är min egna personliga fundering att det kan vara nära källan vattenverket felet finns.

Hoppas vi får reda på dels kvaliten på vattnet och att det inte blir en utdragen process för kommunen att hitta var det felar!
 
Bara jag som kommer å tänka på filmen "Erin Brockovich".. Om kommunen säger att det inte är något fel på vattnet, så tycker jag gott att de kan dricka upp vattnet du har med dig! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.