Efter att jag varit borta från min lägenhet i lite mer än 2 veckor upptäckte jag mögel i mitt sovrum. Jag tror det kallas svartmögel och fanns längst upp och längst ner i ett hörn samt en del längs med takkanten mot ytterväggen. Min fråga är om någon vet om detta är farligt, hur man får bort det (om det går?) samt hur/om det går att förebygga? Jag har försökt ta hjälp av hyresvärden, han försökte skrubba bort det men det försvann bara en liten del.

Det bildas kondens på samtliga fönster i lägenheten, mest på det i sovrummet. Det finns inte heller en enda ventil i lägenheten. Kan det va anledningen? Jag har tidigare hängt en del tvätt på tork i mitt tredje rum, men det har jag lärt mig nu att jag inte ska göra.

Vore jätte tacksam om jag kan få lite råd/tips hur jag ska bära mig åt, själv bor jag i Danmark och inte kan språket så är allt lite vilsen!
 
Mögel förutsätter fukt.Fukten kan oftast i ventileras bort men det kan även behöva undersökas om fukten utfälls pga att det finns köldbryggor i ytterväggskonstruktionen.Kondens på fönster tyder på onödigt hög fukthalt i förhållande till innerglasets temperatur och åtgärdas med bättre ventilation och/eller en högre temperatur på radiatorn under fönstret. En början är kanske att se till att det suger i ventiler på toa/bad och sedan ta bort tätningslisten i överkant på fönstret och se om det hjälper.
 
Okej hur tar jag reda på om dessa köldbryggor i ytterväggskonstruktionen finns? Vicevärden ska komma hit och sätta in ventiler, jag har inte ens någon ventil i badrummet! Det har inte gått att få bort alla svarta prickar i sovrummet, vicevärden sa att han kunde ringa en målare som målade över det.. är det rätt att göra så? eller måste vi få bort allt för min hälsas skull?

Tack för svar=)
 
Ni måste ju åtgärda problemet inte måla över det. Det kan ni sen göra om ni vet att allt är torrt å bra. Ventiler är väl en bra början.
 
Ammadeuss skrev:
jag har inte ens någon ventil i badrummet!
Det låter ju helt vansinnigt. Vad är det för typ av lägenhet? Finns det ingen form av ventilation?
 
Annars kan du ta bort en del av tätningslisten i några fönster, ca 1/4 i överkanten
 
Ingen ventil...?! Utan ett ordentligt utsug hjälper det inte att ta bort tätningslist (vilket enbart kan ske i torra rum,Absolut inte i bad) utan kräv ett riktigt utsug. Det gagnar både dig och husägaren.
 
Vicevärden kommer och sätter in ventiler om ca 3 veckor... men han skulle bara sätta in i vardagsrummet och sovrummet. Jag har alltså då ingen ventil i köket eller i badrummet. Ska jag kräva att han sätter in i alla rum? Även Kök och badrum? I badrummet har jag annars ett runt lite mindre fönster som jag kan ställa öppet en liten bit, bör jag ha detta öppet jämt? Kan det fungera som en ventil?

Jag vet jag tycker det också låter helt vansinnigt att det inte finns några ventiler, jag frågade honom om det och han sa att det är ganska vanligt i Danmark? Konstigt! Men när någon ny flyttar in så sätter de in säger han... det betyder ju bara att det behövs!
 
bad och kök ska ha nån form av utsug, inte fönsterventiler
 
I Danmark säger du, Någon som har koll på Danmarks ventilations regler? Sämre eller bättre än Sveriges?
 
Det skulle jag också vilja veta.. känner sig så maktlös här eftersom man inte vet hur det funkar!...
 
http://www.ebst.dk/

Länk till Danmarks motsvarighet till Svenska BBR.

Detta är dock regler som gäller vid nybyggnationer idag.
 
oavsett vad de Danska regelerna säker så behöver det komma in luft
 
Tack för alla svar! Jag är dock fortfarande lite osäker på vad det är jag ska säga till vicevärden... vad tycker ni jag ska ta upp/kräva av honom/husägaren? Vad kan de ha för konsekvenser för mig personligen? Jag kommer förmodligen bara bo här i max 2,5 år till... tycker ni det är någon idé att kräva något? eller ska jag bara låta de sätta in en ventil på väggen i de sovrum som jag fick mögel i och sen se till å vädra mycket? Är lite förvirrad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.