Problemet med dagens tvättvanor är temperaturen. Vi tvättar vid så låga temperaturer att lukten kommer som ett brev på posten enligt Husqvarna.
Kör en maskin med minst 60 grader ibland så försvinner det säkert.
Detta står iallafall i instruktionsböckerna för Husqvarna, andra tips vet jag inte...
 
Kanske en rensborste modell längre skulle lösa problemet? Biltema har en 1,5 lång med art.nr 86-039.
//GoForIt
 
Hemmakatten
Kör en tvätt med Klorin eller liknande. Titta dock på flaskan, har för mig att temperaturen inte bör vara mer än 40 grader. Det går alldeles utmärkt att hälla klorin i tvättmedelsfacket. Använder alltid det när jag tvättar duschdraperiet som blir rent och fräscht.
 
rille skrev:
Har en Cylinda tvättmaskin som är cirka 2 år gammal.
Har lagt märke till att det luktar mögel i facken för tvätt/sköljmedel,men inte i själva trumman.
Vad gör man åt detta?
Ligger väl troligtvis gamla avlagringar kvar någonstans.
Kan man öppna och göra rent,hälla i något medel?
hmmm....om jag inte missuppfattar dig så är det i tvättmedelsfacket det luktar. Om du inte redan har testat det, så kan du dra ut hela facket och den kan du diska i diskmaskinen, den sitter fast ganska rejält men om man sliter tag i den ordenligt så får du ut den. Är då så på våran AEG och har varit så på alla andra maskiner jag har haft.
Sen får du väl spraya med nån kraftigt rengöringsmedel och tvätta för hand. Det blir ofta en svart beläggning (hur nu det kan komma sig när det är rent tvättmedel där i) men som sagt det är väl den som är det svarta möglet som har börjat lukta. Brukar inte vara svårt att tvätta bort och det får man göra lite då och då. Fram med skurborsten ;D
 
Det brukar fungera bra att hälla i en påse citronsyra (som finns i vanliga livsmedelsaffärer) i tvättmedelsfacket och sedan köra en tom maskin på 90 grader.

Skulle inte detta funka så kan man prova att hälla i lite vinäger i facket och köra samma program igen.

Lycka till // Lidman :D
 
När våran tidigare tvätt maskin luktade "mögel" unket. Så sa vår reparatör att så blir det när amn häller tvättmedel i facken för slangarna är så långa så det fastnar menar han på ... nått i den stilen sa iaf. Han menade på man ska lösa upp tvättmedlet i lite vatten och hälla det i trumman direkt. Det va också nått med dessa låga temperaturer.
 
2 gånger om året kör jag på tvättmaskinen, diskmaskinen och kaffebrygaren med specialmedel.

1 gång i månaden tar jag bort tvättmedelsfacket och tvättar den ordentligt med varmvatten och kör tvättmaskinen i 90 grader tomt.

Men att vi tvättar i för låg temperatur är jag lite tveksam.
Jag tvättar i 40, 60 och t o m 95 och fortfarande behöver jag tvätta tvättmedelsfacket.

Jag litar aldrig på rekommendationen på plaggen. Jag väljer temperatur beroende på tyggsort. T ex bomullstyg tvättar jag alltid i 60 grader. Tvättrekommendationen i plaggen är alltid lägre temperatur än den man kan använda.

Med denna system för att hantera tvätt, har jag inte haft några problem.


Medlen finns ofta i livsmedelsbutiker. Senaste gången köpte jag alla på El-giganten.
 
rille skrev:
Kan man öppna och göra rent,hälla i något medel?
det finns en spärr på tvättmedelfacket .......sitter olika på alla maskiner ???......så att det går att tabort för rengöring
 
Har löst problemet hos oss för 2 år sen genom att sluta använda SoftLan sköljmedel. Kan inte förklara varför det fungerade, men när vi provat att byta tillbaka, så kommer mögeldoften tillbaka efter ca. 2 veckor.
 
Man behöver inte köra tvättmaskinen tom när man kör 90 grader.
Det är en jättebra idé att lägga i badlakan och handdukar då. (Alla mina har tålt det i alla fall, men jag har inga klarröda eller svarta iofs.)
Gör man det då och då så tar det mycket längre tid sedan innan handdukarna börjar lukta surt när man använder dem.
 
Ett tips är att använda ättika.
Råkade ut för att kläderna luktade unket trots att jag tvättat dem. Löste det hela med att lägga dem i ett bad med utspädd ättika och sedan tvätta dem igen som vanligt. Kläderna luktade fräscht igen efter den behandlingen.
 
A
Ättika är suveränt mot mkt! Jag brukar ta ut tvättmedelsfacket och lägga det i lite varmtvatten å ättika. En annan sak med just att tvätta "för kallt" är att en del färgade textilier (tex påslakan) färgar av sig då. Färgerna behöver fixeras och det gör dom inte i 40 grader.Problem att det luktar har väl också med luften att göra? om det aldrig torkar så lukter det väl ändå efter ett tag? Sköljmedel ska man försöka undvika!
 
pinebar skrev:
Man behöver inte köra tvättmaskinen tom när man kör 90 grader.
Det är en jättebra idé att lägga i badlakan och handdukar då. (Alla mina har tålt det i alla fall, men jag har inga klarröda eller svarta iofs.)
Gör man det då och då så tar det mycket längre tid sedan innan handdukarna börjar lukta surt när man använder dem.
Lite "off topic":
Körde två styck svarta piké i 95 grader förra veckan (en bomull och en syntet). De hade varit på en superblöt golfrunda och "glömts" kvar i bagen... Jo, de luktade inte hallonsaft precis utan surt och unket. Testa fört med vanliga 40 grader men inget hände med lukten, vädrade i tre dagar men inget hände med lukten. Inget att förlora: 95 grader och de kom ut lukfria och hur fina som helst. Tror nu inte att svarta kläder klarar 95 grader om och om igen men då och då. Tror att märkningen på kläder mest är till för att de som säljer kläderna ska ha ryggen fri, det går tvätta det mesta varmare.
 
Vissa tvättmedel luktar mögel :)
Använder skona parfymfritt och mitt problem är löst. Oavsett temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.