Vi har alltid dörrens tängd in till våran gillestuga i källaren, mest eftersom det i princip är det ända rummet i källaren som är uppvärmt på vintern, då vi hänger vår tvätt där och använder det en hel del vintertid. Jag gick in i rummet för några veckor sedan efter att det stått med stängd dörr ganska länge och möttes av en ganska skarp mögellukt i rummet.
Till saken hör att det ligger ett trägolv som säkert legat där under en herrans massa år.

När vi köpte huset för 2½ år sedan så gjordes det provmätningar i just gillestugan och det öppnades upp ett hål i väggen som var tilläggsiosolerad och där märktes inget. I golvet kollades också och mätningarna visade inget, men om man satte ner näsan så kunde man känna en mycket svag jordlukt.
jag har nu stoppat in näsan i först hålet i väggen och där känner jag ingen lukt. Jag har också hittat en större glipa mellan golv och vägg som jag stoppat ner näsan i och där känner jag mögellukt.
Vad rekommenderar ni att man skall göra? Rent spontant, så känns det ju som om det första vore att skrota trägolvet och hoppas att få se att det har börjat mögla. Men om det inte visar några tecken på mögel, hur skall man då gå vidare?

Alla tips mottages tacksamt.
 
Källare är enkelt...
Riv ut allt som är organiskt mot golv/väggar (skivor, reglar, isolering). Tvätta bort missfärgningar på betongväggarna.
Spackla och måla väggarna i snygga färger.
Om man av någon anledning måste ha skivor på väggarna så bör de sitta mot plåtreglar, sedan gipsskivor, ingen isolering som kan bli fuktig.
Bäst för golv är naturligtvis typ klinkers, men det är hårt o kallt i en gillestuga. Jag la typ platonmatta och trägolv ovanpå det. Montera golvlisterna på distanser mot vägg eller använd ventilerade lister (viktigt).
Sedan finns inget som kan mögla.
mvh Lars
 
Hej,

Håller med föregående talare. Vi hade en gillestuga med träpanel på väggarna och tilläggsisolering bakom den. Både isoleringen men framförallt vissa reglar hade ruttnat/möglat. Efter att vi rivit bort panelen tog vi dit en fuktkonsult som mätte i väggarna. Han sa att vår dränering faktiskt var ok (det är platonmatta och den är ca 20 år).

trots detta hade den lilla fukt som kom in orsakat mögel.

Om du har trägolv direkt mot betonggolvet så är det väl troligt att det är golvet som avger lukten. Det kanske inte är dåligt överallt men om jag vore du skulle jag börja med att ta bort golvet.

Vi har putsat väggarna och målat med silikatfärg. På golvet har vi lagt nålfiltsmatta, den andas och det blir inte så kallt om fötterna och den är inte så dyr.

Vi kände innan vi rev ut väggarna ibland en svag mögellukt i rummet ovanför gillestugan. Men sen vi rev ut väggarna har vi inte känt någon sådan lukt alls på ovanvåningen.

Millan
 
Ännu en medhållare. Kan tillägga att jag inte litar på självventilerande platongolv, så jag installerade även en fläkt som cirkulerar luften under golvet. Via ventilerade lister givetvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.