Hej på er alla.

Har en fråga angående beväxtlighet på kallvind.
Det har börjat växa en del på min kallvind efter att det tilläggsisolerades för ca 4 år sedan.
Har ökat ventilationen på vinden och även monterat mekanisk frånluft i huset efter att den gamla oljepannan åkte ut och en Vpump åkte in. Her Boracolat ett par ggr och även mögelfriatt en gång men det ger sig inte.
Nu e frågan, skall jag ta bort tilläggsisoleringen på den mögeldrabbade sidovinden eller skall jag montera en avluftningsanläggning.????

Mvh Chrille
 
Det är klassiskt med mögelpåväxt efter tilläggsioslering. Problemet är att du har sänkt temperaturen på vinden, vilket i sin tur gör att den relativa luftfuktigheten gått upp. Det är inte säkert att det hjälper med ökad ventilation: vintertid kan en välisolerad vind bli kallare än uteluften och då kan man i värsta fall få kondensproblem.

Problemen löser man genom att värma upp vinden eller ta bort tilläggsisoleringen. Men det vill man ju inte, för det är ju inte därför man har isolerat... Eller så sätter man in en avfuktare, men de är dyra och drar ännu mer energi. Eller så sätter man in en styrd ventilation som bara ventilerar vinden när uteluften kan torka ut utrymmet.
 
Jag provar att ta bort tilläggsisoleringen i halva vindsutrymmet, det borde ju höja tempen på kallvinden och torka ur den!? eller vad tror ni? .......eldar mycket med braskamin så värmen e' ju gratis.
Har även mekanisk frånluft med bra flås så fukten i bostadsutrummet borde ju inte komma upp på kallvinden.

Vad tror ni???????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.