I morse fick jag ett sms från min fru vars kollega hade frågat om vi hade mögelproblem hemma, kollegan tyckte det luktade och att hon blev grusig i ögonen på ett sätt som hon inte varit de senaste veckorna när frugan varit sjukskriven. Jag har inte känt eller sett något där jag kommit åt så jag viftade bort det. En stund senare kom dock en av mina kollegor in och frågade försynt om vi hade funderat på om vi hade mögelproblem i huset. Jag var hemma hos honom i torsdags och han hade känt en lukt från hundens päls. När jag hade gått hade hans barn undrat varför det luktade så illa i deras hall, där jag och hunden varit.

Så nu har jag ringt försäkringsbolaget (Folksam via Lärarförsäkringar) som hänvisade till Anticimex och deras besiktningstjänster. Den ingår i vår villaförsäkring så det är ju lika bra att boka en sån men vad kan jag göra mer?

Huset är byggt -68 på krypgrund med gillestuga och garage på platta.Jag var nere i krypgrunden i somras och krälade, då kunde jag inte se några tecken på angrepp och fuktkvotsmätning i trädelar låg på ca 15%. På kallvinden är det ännu torrare och jag har inte kunnat se några som helst tecken på fukt eller mögel. Det enda stället jag oroar mig för är ett hörn på gillestugan där det ligger en rabatt utanför, vi överlåtelsebesiktningen fanns här tecken på förhöjda fuktkvoter men inga synliga angrepp.

Vad gör jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.