Såg av en slump detta på väggen i sovrummet idag Min största skräck är mögel..så blev iskall. De går inte att peta bort,de lossnar inte när man torkar. De är en målad gipsvägg. Den svarta färgen gör att allt synns..om man råkar gå mot väggen blir det vita sträck.. fläckar.. men dom går att torka bort med fuktig trasa. De gör inte dessa prickar. Kanske dom alltid varit där,ingen aning. Men kan de vara mögel??
 
  • Närbild av en mörk vägg med vita fläckar och del av en blomdekor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med svart färg och vita prickar nära vit list och en del av en blomdekor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart yta med vita spridda fläckar, eventuellt färgstänk eller liknande beläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på svart yta med vita fläckar som kan vara byggdamm eller färgstänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D DorisDoris skrev:
Såg av en slump detta på väggen i sovrummet idag Min största skräck är mögel..så blev iskall. De går inte att peta bort,de lossnar inte när man torkar. De är en målad gipsvägg. Den svarta färgen gör att allt synns..om man råkar gå mot väggen blir det vita sträck.. fläckar.. men dom går att torka bort med fuktig trasa. De gör inte dessa prickar. Kanske dom alltid varit där,ingen aning. Men kan de vara mögel??
Vad finns på andra sidan väggen? Har något stått mot väggen?
 
T Tompafix skrev:
Vad finns på andra sidan väggen? Har något stått mot väggen?
På andra sidan finns badrummet. Tapetserade väggen är yttervägg. Badrummet helrenoverat för 3 år sedan. Väggarna på bilden är lika gammal. Inget har stått emot väggen.
 
Såg nu att vet var sovrum….

Då var det värre.

Hur ser det ut med tilluftsventil?

OM det ska vara mögel skulle jag först titta på ventilationen. Låg luftcirkulation och människor som ligger och sover och andas och värmer kan ge problem.
 
Appendix Appendix skrev:
Såg nu att vet var sovrum….

Då var det värre.

Hur ser det ut med tilluftsventil?
De finns tilluftsventil i sovrummet. Nu blev jag ännu oroligare....
 
Vad finns i badrummet bakom fläckarna? Duschen toan etc.
 
Nej det är högst osannolikt att det är mögel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Vad finns i badrummet bakom fläckarna? Duschen toan etc.
Just på de stället är de bara vägg...vid sidan av handfatet. Och toa och dusch är på väggen mitt emot.
T Tompafix skrev:
Vad finns i badrummet bakom fläckarna? Duschen toan etc.
Appendix Appendix skrev:
Såg nu att vet var sovrum….

Då var det värre.

Hur ser det ut med tilluftsventil?

OM det ska vara mögel skulle jag först titta på ventilationen. Låg luftcirkulation och människor som ligger och sover och andas och värmer kan ge problem.
 
GoC GoC skrev:
Nej det är högst osannolikt att det är mögel.
Tror du?
 
D DorisDoris skrev:
Tror du?
Ja det tror jag. Kan vara stänk av tapetlim man torkat bort dåligt när man tapetserade.
Pröva på en liten yta med en riktigt våt trasa, eller lite köksspray.
 
GoC GoC skrev:
Ja det tror jag. Kan vara stänk av tapetlim man torkat bort dåligt när man tapetserade.
Pröva på en liten yta med en riktigt våt trasa, eller lite köksspray.
Har provat med trasa...inget medel dock. De gick inte. Går inte att skrapa bort heller. Panik....
 
Mögel går att torka bort med en blöt trasa så det där lutar mer åt lim/stänk av okänt innehåll.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tippar på att det ej är mögel.
 
I InsidersUnited skrev:
Mögel går att torka bort med en blöt trasa så det där lutar mer åt lim/stänk av okänt innehåll.
Jag trodde också de, att mögel skulle gå att tvätta bort,iaf tillfälligt. Eller skrapa bort. Men detta lossnar inte... Hoppas de är nåt annat...
 
D DorisDoris skrev:
Har provat med trasa...inget medel dock. De gick inte. Går inte att skrapa bort heller. Panik....
Då kan det inte vara mögel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.