Jag köpte grannhuset, som står bara några meter ifrån mitt hus. Det har stått tomt i några år och det finns en del att göra, bland annat är det mycket fukt i källaren.

Det jag mest funderar på är om möglet på följande bilder går åtgärda, eller om jag måste bryta upp hela köksgolvet för att få bukt med det? Min förhoppning är ju, även om det är överoptimistiskt, att det kan finnas en annan lösning.
 
  • Mögelskador vid en grundmurskant med synlig fukt och avflagning, vilket indikerar fuktskador och behov av åtgärd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt och mögelskador syns under ett hus med vattenansamling, isolering och rör som behöver saneras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synligt mögel och fuktskador på ett köksgolv med rör och isolering underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade träbjälkar och isolering i källartak med synligt mögel och fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag är långt ifrån någon expert, men det där ser ut att vara någon slags svampangrepp. Vet du varifrån fukten kommer som orsakat detta, är det köket ovanför?
Leta upp en erfaren (läs "gammal") snickare som kan titta på eländet och ge dig råd om vad du bör göra härnäst. Att släpa dit en besiktningsman är bara en omväg.
Om du misstänker att skadorna beror på ett pågående vattenläckage, se till att inkommande vatten eller vattenpump om det är enskilt vatten, är ordentligt avstängt.
 
Vattnet är mest troligt avstängt, delade rör i källaren tyder på det. Fukten kommer från en gjuten altanplatta, och från källaren under plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.