Hej.

Vi är radhusägare sedan augusti, och har problem med ett rum i vår källare.
Vi noterade en frän lukt från rummet redan i augusti men kunde inte se några skador då förutom att putsen släppt på några ställen.
Efter vad jag läst så brukar mögel angripa organiska ämnen, så jag letade mest under trätrösklar och i trälisterna utan att hitta något.

Jag satte in en hygrometer i början av oktober och luftfuktigheten låg då på ca 60%, och har sedan dess sjunkit till 55-58% och temperaturen på ca 15-16 grader.
Kan tillägga att jag haft kartonger på golvet sedan inflyttning, och de visar inga spår av fukt.

Nu har jag upptäckt att vi har en vit påväxt som påminner om kristaller eller fint ludd.

Är det mögel, eller kan det vara något annat???
(Trodde inte mögel trivdes på puts/lättbetong!?)

Det jag framförallt är orolig för är om det kommer bli en dyr historia.
Hur åtgärdar problemet???

Tips mottages tacksamt!

IMG_3605s.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3606s.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3609s.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3610s.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
antingen mögel eller bara kalkutfällning
 
Omdränering av marken närmast runt husen och tätning/isolering av källarväggarna. Dräneringen ska ligga under betongplattan på utsidan.
 
Göran.W
Det vita misstänker jag är salt utfällning som fukten drar ut ur väggen dvs helt ofarligt.
Smaka på det om det smakar salt.
60% i luft fuktighet är precis på gränsen till vad man kan tolerera så man ska nog överväga att sätta in en mindre avfuktare.
 
Redigerat:
Eftersom det är i ett hörn skulle jag börja med att kolla stupröret på utsidan och vart det vattnet tar vägen. Omdränering av hela huset är kanske inte alls onödigt om det bara är ett stuprör som behöver fixas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.