Hej!

Vi har byggt en carport och det har nu blivit svartmögel på råspont och även vid vindduk och övriga ställen också.

Förrådsdelen är inte klar och jag har ej gjort annat än (ytterifrån sett) satt panel, vindduk t-bas och sen är regelverket på insidan.

Hade firma här idag som menade att dem slipar och häver på kem i förrådsdel och bara kem i delen där bilarna står.

När detta är gjort ska jag fortsätta med väggarna och tak och isolera, ångbroms, glespanel, plywoodskivor och gips. Och i tak isolering, ångbroms och glespanel.

Frågan är, hade ni satt in ventilation in/ut inne i förrådsdelen sen? Den kommer vara uppvärmd men max med frostvakt eller litet element.

Jag ska sätta dit ventilationsgaller i vardera gavel uppe vid nock för ventilation. Tror ni det behövs mögelstopper också?

Jag har gjort luftspalt i takfot men han mögelmannen tyckte det var för smalt (ca 1cm).

Bör man ta ner yttersta brädan och kapa på nytt för större spalt eller sätta mögelstoppers eller kanske både och?

Mvh
Daniel
 
Bilder och ritningar skulle underlätta.

Antar att allt snack om luftspalter, isolering och gles och takfotsventilation rör förrådsdelen?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Bilder och ritningar skulle underlätta.

Antar att allt snack om luftspalter, isolering och gles och takfotsventilation rör förrådsdelen?
Tja!

Ritningar är det väl sådär med. Åtminstone vad gäller det jag skriver.
Men ja, det stämmer. Det jag undrar mest rör förrådsdelen eftersom den skall isoleras.

Frågade på byggföretag efter jag skrivit detta och jag ska tydligen ha ångbroms efter isoleringen in mot varma sidan. Sen glespanel, plywood och gips. Glespanelen för att ge utrymme för skruvar så dem inte går i ångbromsen sen.

Men ändå lite frågande kring ventilation mm .

Jag har köpt 2st ventilgaller som jag ska köra hål för och fästa i vardera gavelspets denna vecka.
 
Min uppfattning är att takfotsventilation ska man inte överdriva så där hade jag nog inte gjort ngt.

Ventilation av kallutrymmen i allmänhet och garage/carport i synnerhet är otroligt svårt att veta vad som kommer att fungera. Det är ju ändå enkla byggnader så man kan gott pröva sig fram. I detta fall beror det också på hur välventilerad själva carporten är. Finns ju allt från inbyggda, (typ otätt och oisolerat garage), till helt öppna med endast ett skärmtak. Svartmögel på nytt virke är oftast pga virket, inte så mkt miljön. Det syns klar skillnad, om det är virket så är vissa råspontsbrädor mer eller mindre svarta medan andra precis intill är helt opåverkade, medan om det är miljön så är det svarta jämnt fördelat som om det vore sprejat med sprejfärg.

Jag hade velat ha en ventil i förrådsbyggnaden. Då kan man reglera luftningen efter behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.