Eller kanske inomhus svårt att säga :)

Byggde ett sophus då jag har fått information att kommunen kommer låta placera två stora soptunnor per varje hushåll för man ska källsortera. Det är ju bra då jag enda hade planerat att bygga något slags sophus då det ser inte så välkomnade att mötas av en soptunna av besökare. (Speciellt på sommaren då det kan lukta).
Sagt och gjort, byggde en ram och byggde till panel runt allt.
När panelen var klar så grundmålade jag med olja både insidan och utsidan och till sist målade jag utsidan två gånger med rödfärg.
Överdelen där jag skulle ha luckor och tak så målade jag bara utsidan och inget på insidan.

Var rätt så nöjd med resultatet, Hade dock inte räknat på att det skulle bi så stort dock :rolleyes:

Detta gjorde jag i somras och nu under vintern så upptäckte jag en sak.
Eftersom luckorna är byggda av plywood med panel runt så kärvade den så klart och tänkte fasiken det måste jag fixa i sommar och tänkte inte så mycket på det. Så när man skulle öppna ena luckan så fick man öppna en annan lucka och slå till inifrån och det var då jag upptäckte för ca 1 månad sen att plywooden hade blivit angrepp av mögel. Jag är en sådan person som verkligen hatar mögel av alla dess slag (såg en tråd här om ett hus som var riktigt mögligt, kunde knappas titta på bilderna utan det känns bläää)
En kompis till mig sa att det är inte så farligt då det är utomhus och man hade inte tänkt bo i sophuset så jag kunde lätt slipa bort det i sommar och sedan grundmåla insidan med.
Men jag hade redan då problem med luckorna så jag sa att det ska bort, jag gör om luckorna med panel i stället för jag vill inte jobba med det skiten.

Frågan just nu är att det var bara plywooden som hade råkat ut så undrar man om det var dålig kvalité på plywooden eller är sådant material mer känsligare än panel (som jag tror är gran)
 
S
bara tvätta med mögeltvättt. se om all beläggning är borta. då mekanisk påverkan.
 
mm det sa han med att bara tvätta bort skiten men när enda jag hade problem med luckorna så kanske jag ska byta ut och bygga den av panel också så det passar in.

Sista frågan om ämnet (tror jag) och det kanske är den dummaste frågan som folk har läst men jag frågar enda.

Fram tills jag byter ut luckorna, är det farligt att använda sophuset, dvs ha soptunnan inne och öppna luckorna för att slänga ner sopor i soptunnan. Kan man då få möglet på sig, på handen eller kläderna och sedan sprida det till andra och det är skadligt.

Som sagt jag hatar verkligen mögel och detta är första gången jag har stött på trämögel.
 
Finns bilder ? Jag skulle inte vara ett dugg otrolig om det är som du beskriver.
 
Hade tänkt ta några bilder men bara tänka på att öppna och titta på det får mitt hår att resa sig.
Kan kanske fixa en bild annars i helgen för att få ett bra svar.

Saker som är nytt för mig som jag inte gillar eller hatar har en ful tendens att bli värre än vad det är så det är därför man vänder sig hit och frågar :)
 
Att måla om hjälper kanske för stunden men du behöver åtgärda orsaken till att det möglar och det är högst sannolikt att det är för tätt = bristfällig ventilation.

Exempelvis kan du sätta en ventil i botten (om det inte är öppet mellan mark och fasadpanel och en eller två i locket/locken så du får ventilerat ut så mycket fukt som möjligt. Det är ändå troligen stor risk att det blir kondens på undersidan av dina lock så det kan vara en god idé att byta ut din plywood mot formplywood istället som tål fukt mycket bättre och där möglet har svårare att få fäste.
 
Jag tycker det är väldigt bra ventilation, är springor lite överallt både där nere och mitten och sedan ovanför och under luckorna.
Men bra tips på formplaywood.
Luckorna får inte bli för klumpiga att öppna.

Är som sagt inte förtjust i mögel (vem är det förutom de som gillar äta möglig ost) så att bygga om är inga problem, frågan nummer två vet jag dock inte svaret riktigt på.
 
S
cazz skrev:
Jag tycker det är väldigt bra ventilation, är springor lite överallt både där nere och mitten och sedan ovanför och under luckorna.
Men bra tips på formplaywood.
Luckorna får inte bli för klumpiga att öppna.

Är som sagt inte förtjust i mögel (vem är det förutom de som gillar äta möglig ost) så att bygga om är inga problem, frågan nummer två vet jag dock inte svaret riktigt på.
formplywood kanske lite tyngre än vanlig. finns säkert nån som har koll på vikten här
 
Tack för era snabba svar :)

Följdfrågan var
Fram tills jag byter ut luckorna, är det farligt att använda sophuset, dvs ha soptunnan inne och öppna luckorna för att slänga ner sopor i soptunnan. Kan man då få möglet på sig, på handen eller kläderna och sedan sprida det till andra och det är skadligt.
 
Nej, det är inte farligt om du inte är hyperallergisk och det är du bevisligen inte.
Det är alldeles för liten exponering för att vara farligt. Om du bosätter dig långvarigt i sopförrådet kan det dock vara vara skadligt för din hälsa på sikt.

Uppriktigt talat så bör du nog ta tag i din fobi. Inget illa menat :).
 
Tack för ditt svar för det har med att man rörde det nog med handsken och sedan stoppade ner i jackfickan så man tänkte fick jag med skiten i jackan.

och ja jag jobbar med det men som en person sa att har man "livlig fantasi" så är det inte så lätt men det går jobba med det :D
Så får man bara klara besked att detta är ofarligt och inget att tänka på så är det lättare att gå vidare liksom.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Varsågod :D Fokusera istället på vilka verktyg och maskiner du kan tänkas behöva köpa för att bygga om sopförrådet när det närmar sig.

Spontant skulle jag tro att följande lista är en bra början:
* Sänksåg och minst ett par skenor (För att kapa plywooden)
* Skruvdragare (har du redan en så behöver du troligen en till här)
* Kap och gersåg med stativ(om du behöver justera någon regel eller fasadbräda)
* LED-bygglampa (Det kan bli mörkt innan man är klar)
* Byggradio (Jobba utan musik är som att simma utan vatten)
* Excenterslip (för att slipa av kanterna på plywooden), alternativt en handöverfräs med lämpligt frässtål. Det är säkrast att du köper båda.
* Grovdammsugare med filter i minst M-filterklass med verktygsuttag och fördröjt frånslag
* En stripad byggbil "Cazz Bygg", typ Mercedes Vito 4x4 (för att köra plywooden i)

Och det finns egentligen bara två tillverkare att välja mellan för maskinerna om det du ska göra ska bli bra. Det är antingen Bosch's blåa professional serie eller möjligen Festool.

Har säkert glömt något, hoppas andra fyller på! :D
 
  • Gilla
cazz
  • Laddar…
S
cazz skrev:
Tack för era snabba svar :)

Följdfrågan var
Fram tills jag byter ut luckorna, är det farligt att använda sophuset, dvs ha soptunnan inne och öppna luckorna för att slänga ner sopor i soptunnan. Kan man då få möglet på sig, på handen eller kläderna och sedan sprida det till andra och det är skadligt.
du andas in mögelsporer dagligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.