Hej.
Har fått lite problem med ett källargolv som jag skulle vilja ha lite råd om.
Bor i ett hus med källare byggt i början på 50-talet.
Har grävt upp och dränerat om uvändigt och satt isodrän och trodde det skulle räcka för att få bort ev fukt i plattan.
Lade sedan ut tunn platon på golvet och ett laminat golv för 2 år sedan men när jag kollade upp golvet häromdan så luktade det mögel och det syndes spår av svartmögel mellan platon och betonggolvet.
Jag rev naturligtvis ut allting direkt och funderar nu på framtiden.

- Var det ett dåligt jobb jag gjorde på utsidan av huset eller måste man bila upp och gjuta om hela golvet för att vara helt säker på att slippa fukt?
Jag menar, man kan ju aldrig veta hur tjock tjock plattan är och vad som är under den.


Att bila upp golvet är inte aktuellt och jag undrar lite vilka golvlösningar som kan vara aktuella för mig.
Klinkers, målning eller rent utav heltäckande matta kanske?
Vad tycker ni? Jag tror nog på klinkers.
Att golvet är kallt med klinkers vet jag men det kan man ju lösa med mattor eller tofflor:)
 
hej
det var ju inte roligt att höra, här är vi flera stycken som undrar hur man ska gå tillväga för att undvika ditt problem. Det rekomenderas starkt platon underst men tydligen så är inte det svaret på allt i källarväg :)
Mvh/Bosse
 
Det kanske är som för mitt källargolv innan jag bilade upp. Där låg fuktiga massor direkt mot 5-10 cm krigstidsbetong. Betongen sög upp fukten som en svamp.

Jag skulle sikta på klinkers med breda fogar för att ge möjlighet att andas. Se till att fräsa bort ev. gammal täckande golvfärg eller annat som kan låsa in fukten
 
luppe skrev:
hej
det var ju inte roligt att höra, här är vi flera stycken som undrar hur man ska gå tillväga för att undvika ditt problem. Det rekomenderas starkt platon underst men tydligen så är inte det svaret på allt i källarväg :)
Mvh/Bosse
Nä, platon kanske löser fuktproblemen i andra hus men inte i min källare i varje fall.
Jag verkar ha alldeles för hög fukthalt i golvet för att det ska funka tillfredsställande.
Om jag ska få det bra så måste jag troligtvis bila bort gamla sulan och göra om allt med ny dränering, isolering etc etc. Ett jätte projekt som jag varken har tid eller lust med.
Det värsta är att jag har två rum till med platon/klickgolv men där har det bara legat ett år och jag har inte märkt några problem än i varje fall. Ska undersöka lite mer nogrant senare i sommar.
Är det någon annnan som har använt den allra tunnaste platon? Jag vart rekomenderad att använda den eftersom jag bara har 2.10 i takhöjd i källaren och det kanske hade gått bättre med den vanliga modellen.
 
Det kanske är som för mitt källargolv innan jag bilade upp. Där låg fuktiga massor direkt mot 5-10 cm krigstidsbetong. Betongen sög upp fukten som en svamp.
Precis vad jag tror, det spelar ingen roll hur bra dräneringen är runt huset när det inte är bra direkt under plattan. Mina mögelutslag ligger 1,5 meter in från yttervägg.

J
Jag skulle sikta på klinkers med breda fogar för att ge möjlighet att andas. Se till att fräsa bort ev. gammal täckande golvfärg eller annat som kan låsa in fukten
Det lutar åt klinkers och som tur är så finns det ingen färg på golvet:)
 
Hur har det gått för dig ?


Sitter i en liknande sits, och efter att ha ägnat kvällen åt att läsa om mekaniskt ventilerade golv kändes det som ett bättre alternativ.
Problemet som jag ser det, är att fukten som går upp i golvet inte ska tillbaka in i huset utan ut....genast....
Man förlorar en del värme på det viset, men jag tycker det vore värt det, om man vet att fukten kommer ut. Om luften dessutom tar med sig mögelsporer och annat skräp ut, är det ju bara en bonus.

Jag kikade lite närmare på ventilerad platon och det kändes helt rätt.
Är det något som skulle kunna fungera tro ?

Jag totalvägrar att riva ut golvet, och hoppas nån vänlig själ har en annan lösning.
Har en takhöjd på 210cm och kan tänka mig att offra 30mm förutom golvytan.

Tacksam för tips !
 
Hejsan,

Har också ett hus från 1950 där man inrett källaren och med en del problem som följd. På delar av golvet ligger platon med plastmatta ovanpå men det finns en svag unken lukt när man river upp en bit av den. Jag kommer att lägga klinker på golven (oglaserade så att även själva plattan andas) och sätta strukturkakel på någon vägg och måla resten med färg som också andas.

Mina golvsocklar var ventilerade men det har bara hjälpt i kanterna verkar det som.
 
Macke202 skrev:
Hejsan,

Har också ett hus från 1950 där man inrett källaren och med en del problem som följd. På delar av golvet ligger platon med plastmatta ovanpå men det finns en svag unken lukt när man river upp en bit av den. Jag kommer att lägga klinker på golven (oglaserade så att även själva plattan andas) och sätta strukturkakel på någon vägg och måla resten med färg som också andas.

Mina golvsocklar var ventilerade men det har bara hjälpt i kanterna verkar det som.
Har du haft mekanisk ventilation? Mina funderingar är nämligen att lägga platon med mekanisk ventilation samt att installera en avfuktare i källaren.
 
Hej
Ett tips är att innan man lägger blå platon är att tejpa fast ett par plastsäckar på golvet innan, det skall vara helt tätt med plast. Om det bildas fukt under plasten får man fundera på ventilation. Jag gjorde så innan jag la ut mitt platon. Jag har dock inte vågat sätta dit golvlister än och frågan är om jag någonsin gör det... Jag öser också på med värme under vintern i källaren den värmen stiger upp och värmer upp övervånigen sedan ut genom murstock och ventilation.
 
pilsnergubben skrev:
Jag tror nog på klinkers.
Att golvet är kallt med klinkers vet jag men det kan man ju lösa med mattor eller tofflor:)
jag tror också på klinkers :). Har det i hela min källare.
Kan bara trösta dej att klinkers är inte mycket kallare än laminatgolv som är lackad och slätt. Alla golv utan golvvärmen håller samma temp som uppvärmningen skapar men slätta ytor leder värmen från våra fötter bättre och då känns det kallare på klinkers än på äkta trägolv. Mellan klinkers och laminat är dock skillnaden inte så isande stor när man går barfota, tycker jag. Välj klinker som är inte helt jämna i ytan så blir kontaktytan med foten och också nerkyllningen något mindre. Dock inte så ojämt och groppigt att det blir svårt att torka av plattor :)
Hellre frysa en smula och ... slipa mögel lukten :)
gaia
 
Jag tror att du fått organiskt matrial mellan golvet o platonmattan.
Betong möglar inte
 
Litet tips! Om någon skulle läsa denna gamla tråd. Jag håller med föregående post att betong möglar inte. Om man någon gång ska lägga ut platon ska man ta bort allt organiskt material, sågspån m.m Sen behandla underlaget med fungicid som tar död på mögelsporer (Mögelsporer är inget du kan se) Annars är lite fukt allt som behövs för att mögel ska kunna bildas på alla tänkbara underlaget och ytor, t.o.m på plast. Att tänk på är att det kan ta ett år innan platon har gjort sitt och plattan har kommit ner till sin nya fuktighet... (självklart varierar den sig igenom våra årstider) men ändå... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.