Hej!

Jag renoverer att hus från 1850 som tyvärr inte fått den kärlek som krävts de senaste åren. Dåren som ha de det tidigare har tappat ur hela värmesystemet och av någon anledning låtit vattnet ur radiatorerna läcka ut på golven i ett par rum. Detta var väl ca 10 år sedan. Det är ekparkett. När jag rev bort listerna så såg jag lite angrepp av svartmögel bakom dem så jag rev upp parketten och under den så var det även svartmögel. Dock bra lokalt från vägg och a 1 m ut. Det var även lite småprickar på några reglar men inte mycket. Väggen är lerklinad så det var även lite prickar även där. Dock ej på timmerväggen bakom.

Min tanke är att bara riva ur de infekterade plandkorna och byta ut dem om jag nu hittar samma mönster till parketten. Alternativt byta ut mot råspont och lägga nytt golv ovanpå.

Hur skulle ni gjort? Ska jag använda ngt medel "bara därför att" på de reglar som blivit angripna?

Isoleringen under parketten är någon form av lera typ samma som lerkliningen, var det vanligt att göra så på den tiden? Det är dock torr och fin och det finns ingen fukt öht.
 
gubblurven skrev:
Dåren som ha de det tidigare har tappat ur hela värmesystemet och av någon anledning låtit vattnet ur radiatorerna läcka ut på golven i ett par rum. Detta var väl ca 10 år sedan. .
Jag skulle gissa att fuktskadan uppkom helt oavsiktligt när rör frös till och läckte. Hoppas du har kollat innan vintern att radiatorsystem håller tätt om du nu ska använda det.
Kan också vara kondens som rann från kala radiatorer eller kondens på fönsterrutor eller läckande fönster om huset varit ouppvärmt i många år ....

Av din beskrivning kan jag ej gissa hur allvarligt det set ut ....Hur som helst så är svarta prickar inget farligt om man håller huset torrt och varmt i fortsättningen. Finns det möjlighet till att slippa bort det översta och virket är friskt under så kan man lägga lite jobb för att rädda plankor.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.