Hej monterade ner innerfönstrena på övervåningen i gamla fina fönster med buliga glas i ett gammalt trähus från 1870 som vi har tagit över. De är friska och fina. Men ytterfönstrena och karmarna är fulla med svart mögel prickar som jag kunde tvätta bort det mesta. Det låg fetvadd rullad i bakplåtspapper sen evigheter och karmarna hade svullnat på några och färgen släppt under vissa.
Jag skrapade bort den lösa färgen och tvättade rent.

Jag tror fetvadden stått för många år och att värmen i huset varit ojämn, av och på.

Tror ni jag måste sätta in fönsterlister eller räcker det med vanlig vår och höstskötsel för att slippa fukt och mögel och för att få mer varmt i huset.
 
  • Gammalt fönster med flagnande vit färg och utsikt över en trädgård, indikationer på underhållsbehov och renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterkarm med svart mögel och löst färgsläpp i äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Inspireija skrev:
Tror ni jag måste sätta in fönsterlister eller räcker det med vanlig vår och höstskötsel för att slippa fukt och mögel och för att få mer varmt i huset.
Gör som Kristin i August Strindbergs Ett Drömspel:
http://runeberg.org/strindbg/kronbrud/0254.html
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Tätlister mellan innanfönster och karm, eller klisterremsor, måste finnas.
Det är viktigt att tätlisterna verkligen tätar runt hela fönstren så ingen varm och fuktig inneluft kan läcka ut.
Mögel indikerar för fuktig miljö. Läcker innerluften ut förbi innerbågen bildas kondens mot den kalla ytterrutan. Ett mer långsökt/ovanligt alternativ till fukttillskott är om regnvatten kan rinna/läcka/blåsa in.

Kan man anta att fönstren på nedervåningen är ok?
Det är symptomatiskt att det är fönstren på övervåningen som blir frånluftsventiler. Beror på den termiska effekten. Det blir alltid övertryck högre upp i hus. Särskilt om ventilationen är dålig.

Om fönstren inte är ordentligt tätade så tjuvdrar det luft vilket gör att det blir kallt och dragit.
Ventilation måste såklart finnas, men den ska vara kontrollerad/styrd, inte vindberoende. I ett gammalt hus sker det lämpligast genom att elda dagligdags så skorstenen hålls varm.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Tätlister mellan innanfönster och karm, eller klisterremsor, måste finnas.
Det är viktigt att tätlisterna verkligen tätar runt hela fönstren så ingen varm och fuktig inneluft kan läcka ut.
Mögel indikerar för fuktig miljö. Läcker innerluften ut förbi innerbågen bildas kondens mot den kalla ytterrutan. Ett mer långsökt/ovanligt alternativ till fukttillskott är om regnvatten kan rinna/läcka/blåsa in.

Kan man anta att fönstren på nedervåningen är ok?
Det är symptomatiskt att det är fönstren på övervåningen som blir frånluftsventiler. Beror på den termiska effekten. Det blir alltid övertryck högre upp i hus. Särskilt om ventilationen är dålig.

Om fönstren inte är ordentligt tätade så tjuvdrar det luft vilket gör att det blir kallt och dragit.
Ventilation måste såklart finnas, men den ska vara kontrollerad/styrd, inte vindberoende. I ett gammalt hus sker det lämpligast genom att elda dagligdags så skorstenen hålls varm.
Tack snälla för bra svar. Ja alla fönster på nedan våning är i bra skick . Det finns ingen tätning alls på ovanvåning men heller inte nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.