Har nyligen köpt hus från 1890, med vetskap att torpargrunden troligtvis är dålig. Den gick ej att besiktiga då det inte går att ta sig in i den.

Den är dåligt ventilerad, totalt 3 öppningar, alltså endast en öppning i varje del av grunden. Vi har mätt fuktighet under augusti-oktober och den ligger på 80-83% (10-15 grader) i torpargrunden. Över 90% i matkällaren fram till vi installerade avfuktare, nu ca 70%. I rummet ovanför matkällaren känner man ibland att det luktar jordkällare, blev dock mycket bättre sedan vi startade avfuktaren.

Vi har filmat grunden från ventilationsöppingarna, se bilder. Det är som förväntat mycket mögel. I ena delen av torpargrunden är det drivor av mögel på marken, det ligger mycket gammalt skräp, organiskt material mm. I andra delen av torpargrunden är det nästan inget mögel på marken, här är inte heller något skräp. Där sitter en asfaboard men det är mycket mögel på bärlinor. Har ingen aning om hur det ser ut ovanför asfaboarden. Alla innergolv är bytta av förre ägare för ca 10 år sedan, det är allt vi vet.

Hur hade ni gått tillväga? Bryta upp golven, städa upp, plasta in, avfuktare? Eller gjuta? Finns det andra alternativ? Det är nog inte mer än 30 cm djupt på vissa ställen så känns svårt att ta sig in utan att bryta upp golven?
 
  • Ritning av husgrund med matkällare, torpargrund, ventiler, och okänd del markerad "vet ej".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hörna med mögel eller fukt, skadat betong och trä, behöver underhåll eller sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Det är en bild av grus och sten under träbjälkar, möjligen en grund till ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten, texturerad vägg med fläckar och ränder. Mögel eller vattenskador synliga. Behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt ärligt (och nu kan jag inte mycket om sånt här) men jag tycker faktiskt inte det ser jätteilla ut..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med föregående talare.
Tycker inte det såg farligt ut.
Mögel ja, men det verkar ju bara vara ytlig påväxt och materialet ser ju inte ut att ha tagit större skada.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Det var ju skönt att höra. Men visst borde man göra något åt det snart ändå, på sikt kan väl huset ta skada?
 
M mrll skrev:
Det var ju skönt att höra. Men visst borde man göra något åt det snart ändå, på sikt kan väl huset ta skada?
Finns väldigt lite du kan göra utan att det blir ett jättestort projekt, marken ser snustorr ut och vi är mitt i en av dom våtaste årstiderna så någon större försämring finns nog inte att förvänta på många år. Så länge det är tätt in i bodelen så gör möglet ingen större skada.
 
  • Gilla
mrll och 1 till
  • Laddar…
Mögel bryter inte ner virke, det är först när rötsvampar börjar växa som virke tar skada. Största problemet med mögel är just lukt i bostaden. Och eventuella hälsoproblem för känsliga personer.
 
  • Gilla
Hallon18 och 2 till
  • Laddar…
Naturen ser ut att sköta det där ypperligt .........påväxt ja men det där kom inte nu på en timme efter att du köpte huset..........Stannar det bara vid det där på gud vet hur många år så skulle jag inte göra ett dyft.
 
  • Gilla
mrll
  • Laddar…
Ser bra ut men monitorera och se över tid om något ändras bara. En jordkällarlukt som tidigare kommit upp och nu minskas med ventilation/avfuktning kan ta lång tid att klinga av så skynda långsamt skulle vara mitt råd. Som vanligt med sådana grunder så se till att extremväder inte kan ställa till det genom att tex se till att ytvatten och dagvatten inte kan öka fuktbelastningen i grunden.

Givet att asfaboarden (vilket jag antar är den träfiberskivan man ser på bilden) då är minst 10 år gammal och inte har någon beläggning så får man väl gissa att det vita antingen är betydligt äldre än så eller tillkommer under få extrema tillfällen i väldigt långsam takt. Oavsett inget som i sig borde betyda några akuta åtgärder, snarare övervakning över tid om inget annat ändå måste göras som möjligör tex att städa ur material som ligger mot marken.
 
  • Gilla
mrll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.