Vad är detta, ligger på marken i min krypgrund?
 
  • IMGP0024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som du har rätt kombination för att bygga en svamp, lite trä,vatten och kalkhaltig cement eller bara kalk. Jag är ingen expert men vattnet som tydligen blir stående där måste bort, träet måste också bort. Du bör ta reda på vart vattnet kommer ifrån först.
 
Att vattnet och gjutformen måste bort förstår jag. Frågan är vad vattnet kommer ifrån.. Men kan det vara början till äkta hussvamp på bilden? Har googlat det, men det verkar kunna se ut på många sätt.
 
Här fanns mer... :(
 
  • IMGP0021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det behöver inte vara äkta svamp det kan vara annan, men nåt fel är det så där ska det inte se ut. Hur gammalt är huset?Har du ventilation där nere? Ser det likadant ut alla årstider (mer mindre vatten)?Ligger krypgrunden lägre än marknivån utanför? Isolering i mellan bjälklaget (kolla den också kan ha krupit upp fukt-mögel-svamp även där) Som sagt du måste nog börja med att dränera utifrån allra först skulle tro att det kommer därifrån.
 
Huset är från 80-talet. Har bara kollat vid denna årstid. Grunden ligger under marknivå. Blindbotten är rutten men bjälklaget verkar ha klarat sig, det lilla jag sett av det...
 
Då skulle jag tyvärr dränera om en bra bit(utsidan) under torpargrundens insida viktigt att även lägga dränrör för det ser ut som ganska mycket vatten. Sedan gräva ur det möggliga och byta blindbotten o nytt material (grus och diffspärr) på insidan. Sen ska det nog va torrt om inte ena delen av huset ligger bitvis på berg då måste man nog tänka om lite.
 
Ok men är det ok att bara ha frigolit som blindbotten och isolering mellan bjälkarna, eller vad är bäst? Ska man låta det lufta ett tag när man rivit bort gamla blindbotten och sågspånet?
 
Jag hade nog valt närmast mot källare asfaboard och ekofiber säger de ska va bra. Ja lufta är nog inte fel.
 
Men för och nackdelar frigolit/asfaboard någon som vet? Frigoliten isolerar väl lite extra med?
 
Frigolit isolerar ja, men det är väl ganska brännbart och ger giftiga gaser om det brinner? Asfaboard brinner förstås också men kanske inte lika häftigt.
 
Nja, inte har dom väl tänkt elda frigoliten?
Frigolit är relativt tätt, och det kan vara en nackdel att ha tätt ytterst. En asfaboard andas och kan släppa ut eventuell fukt som kommer inifrån konstruktionen. Därför skulle jag välja board. Vill man ha mer isolering går det väl att regla på underifrån för att få plats med mer. Hoppas bjälklaget klarat sig från angrepp.
 
Tar det eld i skiten är det farligt oavsett vad man har för material i blindbotten ;)

Tror det blir mycket bättre isolerat bara man byter ut kutterspånet mot ny isolering. Skruvar man bara boarden direkt i bjälklaget? Ska man ha någon plast eller något högst upp mot golvet?
 
Frigolit är väl inte tät och man lyckas sällan få helt täta skarvar heller. Jag valde i alla fall denna lösning efter att ha sökt info på alla tänkbara ställen.
 
Jag har en kompis som också valde frigolit. Det är inte lätt att veta vad som är mest rätt vem ska man fråga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.