Hej!
Har rivit bort allt organsikt material i källaren som den förra ägaren hade satt upp. Bakom några reglar hade det börjat mögla/växa svamp. Jag dränerade hela huset i höstas och har kört en avfuktare hela vinter. Dessutom har jag tvättat alla väggarna i det rummet med mögeltvätt samt baddat de värsta områdena med Boracol, eller vad det heter, två gånger. Visst har utbredingen blivit mycket mindre men de kommer tillbaka vilket är mycket störande. Vad kan det vara och hur ska jag få bort det?

tack för era svar och er tid.

/Sam
 
  • mgel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Salt!!??
Jag är tveksam om det är det. Jag vet att källaren har haft en mindre översvämmning och vid den översta översvämmningsnivån, ungefär 10 cm upp, så växte dessa vita luddiga saker runt träreglarna och väggarna. Om det är salt så borde jag kunna på något kemiskt viss påvisa detta? Salt är ju kristaller och borde inte bilda vitt, superlätt ludd som linkar mögel?! Visserligen består snö också av kristaller men har ändå enligt mitt tycke en mindre organisk uppbyggnad än detta ludd.
Lägger till en tidigare bild på Luddet innan jag behandlade väggen.

/Sam
 
  • mgel2.jpg
Pröva att lösa upp lite i vatten, om det är salt borde det "försvinna" helt.
Hans
 
Det är inte mögel.

Det är saltkristaller som uppstår pga fukttransporten från väggen in i källaren. Saltet kan innehålla olika ämnen, oftast nog inte vanligt bordssalt. Dvs det är inte säkert att det löses i vatten. Om jag kommer ihåg rätt är det ett kalkhaltigt salt. Om man vill lösa upp det behövs då en syra.

MAn borstar bara bort det. Nya luddområden kommer att uppstå sålänge det finns fukt i väggen.
 
anaitis skrev:
Det är inte mögel.

Det är saltkristaller som uppstår pga fukttransporten från väggen in i källaren. Saltet kan innehålla olika ämnen, oftast nog inte vanligt bordssalt. Dvs det är inte säkert att det löses i vatten. Om jag kommer ihåg rätt är det ett kalkhaltigt salt. Om man vill lösa upp det behövs då en syra.

MAn borstar bara bort det. Nya luddområden kommer att uppstå sålänge det finns fukt i väggen.
I.s.f Kalciumklorid kanske........vägsalt ?
 
Hmm, jag får nog allt böja mig ;).

Det konstiga är att en av väggarna är en innervägg?! Men det kan finnas rester kvar sedan översvämmningen, jag vet inte exakt hur länge sedan det var. Å med avfuktaren på i 5 månader så drar nog den ut fukt ur betongen och tar med sig salt till ytan av väggen?

/En lättad Sam
 
Inte ovanligt med innerväggar!
Och golv, då ser man det oftast inte, "svampen" förstörs innan den blir så stor.
Men bakom en hylla eller ngt större föremål brukar det gå att hitta dem.

Din avfuktare ökar ju uttorkningen och därmed fuktransporten och då indirekt "svamp"-bildningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.