hej. vet inte om detta inlägg passar bäst här eller om det borde vara under tak/vind, men flytta det i så fall...

vill gärna köpa ett gammalt hus som jag varit och tittat på, men isoleringen i taket sitter fel så att det inte är tillräklig ventilation, vilket har lett till att det uppstått mögel. Så här står det i sundhetsattsesten:

Isolering er ført helt ud mod undertag/tagflade, hvorfor der ikke er tilstrækkelig
ventilation i tag- og loftrum med skimmeldannelse til følge.
Note: Forholdet hindrer jævnt fordelt ventilation i tag- og loftrum, hvilket kan medføre
kondensproblemer. Isolering bør tilrettes, så der opstår tilstrækkelig luft mellem
undertag og isolering.

undrar om det är någon som vet lite mer precis hur allvarligt detta är och hur man får det tillrättat. kan man själv eller ska det till en hantverkare? är det något som är väldigt kostsamt eller handlar det om några tusen bara?
 
Min norska språkförmåga kanske spelar mig ett spratt men jag tycker inte det låter så farligt.

Det handlar om en vanlig kall vind (?) där isoleringen vid takfoten ligger mot taket och på så sätt hindrar ventilation via takfoten.

Flytta på isoleringen, spika upp tex masonite-skivor på distanser så du får ett mellanrum mellan isolering och tak.

Det är tråkigt, bökigt och ju mindre takvinkel desto tråkigare är det. Det är inte svårt och det tar inte speciellt lång tid att fixa. Räkna med ett par helgers jobb.

Vad hantverkare kostar för detta har jag ingen aning om.
 
tjenare!är det bara nere vid ytter väggen,kan du göra som mathias rekomenderat.uppe på vinden kanske det inte har någon betydelse,men mögel lukt är svårt att bli av med.det kanske inte inte ens luktar mögel?
 
Har precis byggt luftspalt för hela taket. Skaffa en spikpistol är mitt tips! Men se till att spika in i takstolen alternativt välja korta stift (jag använde klammer) så du inte går genom pappen på utsidan. Om du undrar över tjockleken på råsponten, leta reda på ett ventilationsrör eller skorstensrör, där kanske det syns?
 
Det är inte säkert att du har problem med ventilationen. Det kan likagärna vara tvärtom!

Det kan vara för mycket "ventilation" från boutrymmet upp till vinden, vilket gör att fuktig luft tar sig in på vinden och kondenserar när den kyls ner.

Kolla först att boutrymmet har en diffussionsspärr samt att ventilationen skapar rätt undertryck i lägenheten.

Ska man installera aktiva åtgärder mot fukt på en kallvind, tex Trygghetsvakten, så ska faktiskt all ventilation plomberas, förutom en in- och en utventil.
 
MathiasS skrev:
Min norska språkförmåga kanske spelar mig ett spratt
Det kan man nog säga att den gör. För jag är rätt säker på att det där är danska... ;-)
 
Farzan skrev:
Det kan man nog säga att den gör. För jag är rätt säker på att det där är danska... ;-)
Vafaan, det var därför jag hade så svårt att förstå den där norska killen jag pratade med idag.....:eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.